A kormány kellő előkészítés nélkül írta elő az egyetemi és főiskola felvételi egyik feltételeként a középfokú nyelvvizsgát – állapította meg az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala. Székely László ombudsman hivatalból indított átfogó vizsgálatot amiatt, hogy a kormány 2014 decemberében bejelentette: 2020-tól a felsőoktatásba csak az vehető fel, aki legalább középfokú (B2 szintű) nyelvvizsgával rendelkezik.Nem azért mondom, de a tárgybeli probléma abszurditását én már tavaly júniusban megénekeltem itt a blogon. ;)
Az ombudsman megállapítása szerint az új követelmény meghatározásakor az Emberi Erőforrások Minisztériuma
* nem vette figyelembe az egyes oktatási szintek egymásra épülésének követelményét,
* nem biztosította a szükséges felkészülési időt,
* és nem gondoskodott az idegennyelv-oktatás iskolai feltételrendszerének megteremtéséről.
Dr.Makara György: A kvantum nyelvtanulás felfedezése
- 2020-ig el kell érni, hogy a középiskola végére két középfokú nyelvvizsga kell a diákoknak.ELŐZMÉNY-1: Diplomamentés kapcsán FB-index.hu-s kommentem
- 2020-ig el kell érni, hogy az egyetem végére két felsőfokú nyelvvizsga kell legyen a diákoknak, amiből az egyik szakmai felsőfokú.
- Makara szerint óvódától áltisi 8-ig egy középfokú és egy alapfokú nyelvvizsga elérhető a módszerével, ha nyelvórákon az ő módszerével tanítanak.
Apróbetűs ... komment: azt gondolom méretes lázálom már megint az állam felöl. Hatásanalizis, erőforrás-hozzárendelés nélkül, olyanoktól, akik nem értenek a témához, vágyaik vannak csak és kötelezni tudnak/akarnak. Úgy, hogy láthatóan sokszor fogalmuk sincs a való életről. Miközben a legjobban/leginkább a korrupcióhoz van affinitásuk.
A nyelvvizsgázók felének nem sikerül a diplomamentés
- Az elmúlt években diplomamentésre jelentkező több mint 10 200 fő mindössze felének lett meg a nyelvvizsgája....
- Az OFA tájékoztatása szerint eddig 126 diák nem teljesítette a támogatási szerződésben vállaltakat, ők közel 11,8 millió forint értékben fizették vissza a képzési díjat....
- A diplomamentő programban 2014-2015-ben folyamatosan indultak képzések, ezekre eddig 2,4 milliárd forint közpénzt fordítottak. Ám ez még nem a teljes költség, ugyanis az idén záruló képzések elszámolása még folyamatban van."
* Nézzünk további adatokat:
Jelentkezők és felvettek:
Egy évben (idén, 2016-ban) 111.000+-en jelentkeznek. 75.000-en be is jutnak, ebből 50.000-en állami ösztöndíjjal. 38% közülük idén érettségizett.Keveseket ment meg a Diplomamentő
50.000 érintett lehet diplomamentésben (2014):Ezrek nem kapnak diplomát a hiányzó nyelvvizsga miatt
- Végzősők 30%-a nem kap diplomát nyelvvizsga miatt, nemcsökkenő tendencia mellett (2013).* A másik érdekes aspektus, hogy hosszú évek alatt csak kb. egy évnyi jelentkező lesz végzős.
- Magyarán, ha jól gondolom, a téma aktualitása óta 150.000 végzősből lehetett 50.000 érintett.
Ha tehát mondjuk harmadnyian végeznek (2/3-nyian morzsolódnak le az évek alatt), akkor a harmad további harmada nem jut papírhoz nyelvvizsga hiánya okán. Brutális, ha ez így van.
És akkor én még barátin számoltam a NEM nyelvvizsga miatt morzsolódás alatt lévő 30%-ot:
Látom többen kérdezték, hogy mennyire nehéz teljesíteni a BSc képzést, kb. hány % végez, stb. A legújabb, 2008-as tanterv alapján tanulók közül most végeznek azok, akik a mintatanterv szerint, 3 év alatt elvégezték a szakot, az ő számuk a 2008-ban felvettek kb. 10-15%-a. Ez látható, hogy jóval magasabb, mint a 2006-os tanterv esetén a 4%, de még mindig elég alacsony. Alapvetően a programozó képzés nehéz...* Nézzük, mit lehet érzékelni a fentiekből:
+ Ezekhez a számokhoz képest az induló 10.000-es diplomamentős résztvevő szám nagyon csekély (20%-a a teljesnek).
+ 10% érintett ember jutott csak tehát hozzá a diplomájához a program révén.
+ Nem elég, hogy a papírjukat nem kapják meg, de sikertelen kísérlet esetén vissza kell fizetni a programköltséget (ha jól értem ~100.000 forint körül). A meglévő hátrányuk még nagyobbakká válik (papír nélkül nehezebb jól elhelyezkedni) és még további stresszt kapnak a nyakukba a program révén.
+ Ha valakinek egyetem alatt sok éven át nem ment a nyelvvizsga, akkor munka, család mellett (vélhetően), miért vállalna be valaki ennyire bizonytalan kimenetelű óriási stresszt.
+ Hogy a bús p*csába sikerült alsó hangon 1-2 év alapján 2.4, a 3.évvel együtt ~3.6 milliárd közpénzt eltapsolni a programra (Programban résztvevőnkként ~2-300.000 Ft körül), ennyire rosszul, ráadásul felelősség-áttolással? Ezt a pénzt nem lehetett volna sokkal hatékonyabban meg célraorientáltabban felhasználni?
* ELŐZMÉNY-2:
Én annó a teljes sztoriból kimaradtam. Most is csak azért szereztem az egészről tudomást, mivelhogy Jeszenky Géza immáron nem nagykövet, helyét Sikó Anna Orbán Viktor volt angol tanára veszi át, a mai híradások szerint. Na és rákerestem a hölgyre, ha már angol tanárról van szó. ;) Mit mondjak, ha tandíj-befizetés elött látom meg a nőt, azonnal elmenekülök előle... ;) De ez a kisebbik rossz.
Az index két (1) és (2) cikkben is foglalkozott a témával.
12,5 milliárd forintos, uniós forrásból terveztek 100.000 embert tanítani, két éven át 95%-ban támogatottan (5% volt az önrész, ha jól értem...(1) Semmit nem tudunk a projekt kimeneteléről/visszaméréséről.
(2) A diplomamentés 10.000 felsőfokon képzett(!) emberére (sikertelenségi visszafizetés mellett!!) volt 50% sikerű (~5.000 kapta meg a diplomáját), és került 2.4-3.6 milliárdba. Azaz nem uniós (hanem saját költségvetési) forrás esetén 10.000-re projektálva 24-36 milliárdból hoznánk ki (jóval nehezebb, vegyesebb tanulói alapanyagról nem is beszélve).
* És akkor a legfrissebb topik és kommentjei:
* Végigrágtam magam 174 kommenten, mondhatni elkeserítő a konklúzió, szvsz:
- mennyire nem értelmezi és/vagy érzékeli a plebs a cikk felvetett problémáját
- mi minden buggyan fel embertömegekből, hozzá milyen stílusban.
- ráadásul miket like-olnak.
* Dániával, Ausztriával való példálózás
+ Azt gondolom, hosszabb idő óta gazdagabbak, kisebb korrupció mellett, volt erőforrásuk tehát
+ A magyar NEM indogermán nyelv, szemben a némettel és dánnal. Kis túlzással/extrapolációval nekik "tájszólás" egy-egy nyugati nyelv, nekünk nulláról kell tök mást tanulni idegen nyelv címén, ha nyugati nyelveket akarunk tudni: még a szlávoknak is könnyebb, ugyanezen okból.
* Még alapkérdésekkel sem vagyunk tisztában (konszenzussal). Szerencsére vannak értelmesebb kommentek is:
+ 3 év elegendő-e, letenni egy középfokú nyelvvizsgát? A 3 év alatt, heti hány óra szükséges a sikeres vizsgához? Minimun mennyi idő alatt van még a nyelvvizsga, ? hét/ ? óra ??????Konklúzióként csak annyit, hogy
+ Nem igazán látom, hogy itt több kommentelő miért kezdett szalmabábozásba, ahelyett, hogy megértené, miről beszélt a jogbiztos.
+ A kommenteket olvasva azt kell, hogy mondjam, a többség egy kalap alá veszi a nyelvvizsgát és a nyelvtudást.
+ Csak az tud nyelvvizsgát tenni, akinek a szülei "kiperkálják" a méregdrága különórákat!
+ Megint csak a kapkodás, semmi átgondolás nincsen!
+ a kommentek siralmas állapota teljesen természetesen vetíti előre a helyzet siralmasságát, kis hazánkban.
+ Még a megfelelő kérdéseket sem tudjuk feltenni, miközben alapvető bajok vannak tények mérlegelése körül.
+ Ha diplomamentés 50.000 érintettjéből, 10%-nak sikerült az akció eddig 2 év alatt, belekerült 2.4-3.6 milliárd költségvetési erőforrásba, mindez a legfrissebb, legfiatalabb elitünk krémjében ugye. Vajon biztonsággal kijelenthető-e, hogy projekt teljes tévedés volt?
UPDATE - 2017.02.08
Nyelviskolák Egyesülete: A rendszer jó, a nyelvtanárok nem eléggé
* Salusinszky András, a szervezet alelnöke a Magyar Idők-ben:E-L-K-É-P-E-S-Z-T-Ő ! ! ! ! Rendszerváltás közel 30 éve után itt tartunk.
„A szakmában senki nem érti, miként lehetséges az, hogy a gyerekek a közoktatásban csaknem ezer órát tanulnak nyelvet, de nem képesek arra, hogy letegyenek egy középfokú nyelvvizsgát az érettségiig. Nyelviskolában feleannyi idő alatt is fel tudnák készíteni a tanulókat egy sikeres nyelvvizsgára. Nem hatékony a nyelvoktatás, és sok esetben nem elég jók a nyelvtanárok, akiknek gyakran nincs élő kapcsolatuk a nyelvvel.”
* Tavaly több mint 134 ezren mentek el nyelvvizsgára, és közülük körülbelül 84 ezren jártak sikerrel.
* Az angol bizonyult a legnépszerűbbnek, amelyből 96 ezren vizsgáztak, közülük körülbelül 62 ezren tettek sikeres vizsgát.
* Németből durván 28 ezer vizsgát dokumentáltak, ugyanakkor csak körülbelül 16 ezer bizonyult sikeresnek.
* A Magyar Idők tavaly év végén beszámolt arról, hogy az oktatásért felelős államtitkárság középtávú stratégiát dolgoz ki az idegennyelv-oktatás helyzetének javítása érdekében. Ehhez első lépésként felállt egy munkacsoport, amelynek feladata, hogy összeállítson egy problématérképet és megoldási javaslatokat fogalmazzon meg.
Nyelvtanulással, nyelvtanítással foglalkozó blogposztjaim:
index.hu: "A hetvenes évekbe tért vissza a tanárképzés" - Angol nyelvoktatásról, nyelvtanulásról
index.hu: "Kamu nyelvtanuló oldalak verik át a naívabbakat"
index.hu: "Nem fair, hogy nyelvvizsga kell a felvételihez"
blog.hu: Nyelvtanulással foglalkozó blog
***
Az Anki-val magolunk-e avagy memorizálunk?
Anki - SM2 algoritmus-variánsa
Ankiban rejlő rendkívüli potenciál
Go Angol: A 7 nyelvtanártípus, akitől menekülj!
Gaál Ottó-féle Kreatív nyelvtanulás
Englishbox: felmérő tesztek (kezdő, közép- és felsőhaladóknak)
Gépi audio2text konverzióról
Effortless English - egynyelvű angol nyelvtanulás
Dr.Makara György: A kvantum nyelvtanulás felfedezése
Disputa: Relaxa Villám / QLL (Kvantum nyelvtanulás)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése