Magamról

Saját fotó
Főiskolai, majd egyetemi diplomamunkáimtól kezdve világ életemben, adatok, adatbázisok, adattárházak (leginkább Oracle) környékén mozogtam. Mostanság adattárházasként, adatbányászként élem napjaimat.

2017. február 6., hétfő

"Nem fair, hogy nyelvvizsga kell a felvételihez"

A kormány kellő előkészítés nélkül írta elő az egyetemi és főiskola felvételi egyik feltételeként a középfokú nyelvvizsgát – állapította meg az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala. Székely László ombudsman hivatalból indított átfogó vizsgálatot amiatt, hogy a kormány 2014 decemberében bejelentette: 2020-tól a felsőoktatásba csak az vehető fel, aki legalább középfokú (B2 szintű) nyelvvizsgával rendelkezik.

Az ombudsman megállapítása szerint az új követelmény meghatározásakor az Emberi Erőforrások Minisztériuma
* nem vette figyelembe az egyes oktatási szintek egymásra épülésének követelményét,
* nem biztosította a szükséges felkészülési időt,
* és nem gondoskodott az idegennyelv-oktatás iskolai feltételrendszerének megteremtéséről.
Nem azért mondom, de a tárgybeli probléma abszurditását én már tavaly júniusban megénekeltem itt a blogon. ;)

Dr.Makara György: A kvantum nyelvtanulás felfedezése
- 2020-ig el kell érni, hogy a középiskola végére két középfokú nyelvvizsga kell a diákoknak.
- 2020-ig el kell érni, hogy az egyetem végére két felsőfokú nyelvvizsga kell legyen a diákoknak, amiből az egyik szakmai felsőfokú.
- Makara szerint óvódától áltisi 8-ig egy középfokú és egy alapfokú nyelvvizsga elérhető a módszerével, ha nyelvórákon az ő módszerével tanítanak.
Apróbetűs ... komment: azt gondolom méretes lázálom már megint az állam felöl. Hatásanalizis, erőforrás-hozzárendelés nélkül, olyanoktól, akik nem értenek a témához, vágyaik vannak csak és kötelezni tudnak/akarnak. Úgy, hogy láthatóan sokszor fogalmuk sincs a való életről. Miközben a legjobban/leginkább a korrupcióhoz van affinitásuk.
ELŐZMÉNY-1: Diplomamentés kapcsán FB-index.hu-s kommentem

A nyelvvizsgázók felének nem sikerül a diplomamentés

- Az elmúlt években diplomamentésre jelentkező több mint 10 200 fő mindössze felének lett meg a nyelvvizsgája....
- Az OFA tájékoztatása szerint eddig 126 diák nem teljesítette a támogatási szerződésben vállaltakat, ők közel 11,8 millió forint értékben fizették vissza a képzési díjat....
- A diplomamentő programban 2014-2015-ben folyamatosan indultak képzések, ezekre eddig 2,4 milliárd forint közpénzt fordítottak. Ám ez még nem a teljes költség, ugyanis az idén záruló képzések elszámolása még folyamatban van."

* Nézzünk további adatokat:

Jelentkezők és felvettek:
Egy évben (idén, 2016-ban) 111.000+-en jelentkeznek. 75.000-en be is jutnak, ebből 50.000-en állami ösztöndíjjal. 38% közülük idén érettségizett.
Keveseket ment meg a Diplomamentő
50.000 érintett lehet diplomamentésben (2014):
Ezrek nem kapnak diplomát a hiányzó nyelvvizsga miatt
- Végzősők 30%-a nem kap diplomát nyelvvizsga miatt, nemcsökkenő tendencia mellett (2013).
- Magyarán, ha jól gondolom, a téma aktualitása óta 150.000 végzősből lehetett 50.000 érintett.
* A másik érdekes aspektus, hogy hosszú évek alatt csak kb. egy évnyi jelentkező lesz végzős.
Ha tehát mondjuk harmadnyian végeznek (2/3-nyian morzsolódnak le az évek alatt), akkor a harmad további harmada nem jut papírhoz nyelvvizsga hiánya okán. Brutális, ha ez így van.

És akkor én még barátin számoltam a NEM nyelvvizsga miatt morzsolódás alatt lévő 30%-ot:
Látom többen kérdezték, hogy mennyire nehéz teljesíteni a BSc képzést, kb. hány % végez, stb. A legújabb, 2008-as tanterv alapján tanulók közül most végeznek azok, akik a mintatanterv szerint, 3 év alatt elvégezték a szakot, az ő számuk a 2008-ban felvettek kb. 10-15%-a. Ez látható, hogy jóval magasabb, mint a 2006-os tanterv esetén a 4%, de még mindig elég alacsony. Alapvetően a programozó képzés nehéz...
* Nézzük, mit lehet érzékelni a fentiekből:
+ Ezekhez a számokhoz képest az induló 10.000-es diplomamentős résztvevő szám nagyon csekély (20%-a a teljesnek).
+ 10% érintett ember jutott csak tehát hozzá a diplomájához a program révén.
+ Nem elég, hogy a papírjukat nem kapják meg, de sikertelen kísérlet esetén vissza kell fizetni a programköltséget (ha jól értem ~100.000 forint körül). A meglévő hátrányuk még nagyobbakká válik (papír nélkül nehezebb jól elhelyezkedni) és még további stresszt kapnak a nyakukba a program révén.
+ Ha valakinek egyetem alatt sok éven át nem ment a nyelvvizsga, akkor munka, család mellett (vélhetően), miért vállalna be valaki ennyire bizonytalan kimenetelű óriási stresszt.
+ Hogy a bús p*csába sikerült alsó hangon 1-2 év alapján 2.4, a 3.évvel együtt ~3.6 milliárd közpénzt eltapsolni a programra (Programban résztvevőnkként ~2-300.000 Ft körül), ennyire rosszul, ráadásul felelősség-áttolással? Ezt a pénzt nem lehetett volna sokkal hatékonyabban meg célraorientáltabban felhasználni?

* ELŐZMÉNY-2:
Én annó a teljes sztoriból kimaradtam. Most is csak azért szereztem az egészről tudomást, mivelhogy Jeszenky Géza immáron nem nagykövet, helyét Sikó Anna Orbán Viktor volt angol tanára veszi át, a mai híradások szerint. Na és rákerestem a hölgyre, ha már angol tanárról van szó. ;) Mit mondjak, ha tandíj-befizetés elött látom meg a nőt, azonnal elmenekülök előle... ;) De ez a kisebbik rossz.

Az index két (1) és (2) cikkben is foglalkozott a témával.

12,5 milliárd forintos, uniós forrásból terveztek 100.000 embert tanítani, két éven át 95%-ban támogatottan (5% volt az önrész, ha jól értem...
(1) Semmit nem tudunk a projekt kimeneteléről/visszaméréséről.
(2) A diplomamentés 10.000 felsőfokon képzett(!) emberére (sikertelenségi visszafizetés mellett!!) volt 50% sikerű (~5.000 kapta meg a diplomáját), és került 2.4-3.6 milliárdba. Azaz nem uniós (hanem saját költségvetési) forrás esetén 10.000-re projektálva 24-36 milliárdból hoznánk ki (jóval nehezebb, vegyesebb tanulói alapanyagról nem is beszélve).

* És akkor a legfrissebb topik és kommentjei:

* Végigrágtam magam 174 kommenten, mondhatni elkeserítő a konklúzió, szvsz:
- mennyire nem értelmezi és/vagy érzékeli a plebs a cikk felvetett problémáját
- mi minden buggyan fel embertömegekből, hozzá milyen stílusban.
- ráadásul miket like-olnak.

* Dániával, Ausztriával való példálózás
+ Azt gondolom, hosszabb idő óta gazdagabbak, kisebb korrupció mellett, volt erőforrásuk tehát
+ A magyar NEM indogermán nyelv, szemben a némettel és dánnal. Kis túlzással/extrapolációval nekik "tájszólás" egy-egy nyugati nyelv, nekünk nulláról kell tök mást tanulni idegen nyelv címén, ha nyugati nyelveket akarunk tudni: még a szlávoknak is könnyebb, ugyanezen okból.

* Még alapkérdésekkel sem vagyunk tisztában (konszenzussal). Szerencsére vannak értelmesebb kommentek is:

+ 3 év elegendő-e, letenni egy középfokú nyelvvizsgát? A 3 év alatt, heti hány óra szükséges a sikeres vizsgához? Minimun mennyi idő alatt van még a nyelvvizsga, ? hét/ ? óra ??????
+ Nem igazán látom, hogy itt több kommentelő miért kezdett szalmabábozásba, ahelyett, hogy megértené, miről beszélt a jogbiztos.
+ A kommenteket olvasva azt kell, hogy mondjam, a többség egy kalap alá veszi a nyelvvizsgát és a nyelvtudást.
+ Csak az tud nyelvvizsgát tenni, akinek a szülei "kiperkálják" a méregdrága különórákat!
+ Megint csak a kapkodás, semmi átgondolás nincsen!
Konklúzióként csak annyit, hogy 
+ a kommentek siralmas állapota teljesen természetesen vetíti előre a helyzet siralmasságát, kis hazánkban. 
+ Még a megfelelő kérdéseket sem tudjuk feltenni, miközben alapvető bajok vannak tények mérlegelése körül.
+ Ha diplomamentés 50.000 érintettjéből, 10%-nak sikerült az akció eddig 2 év alatt, belekerült 2.4-3.6 milliárd költségvetési erőforrásba, mindez a legfrissebb, legfiatalabb elitünk krémjében ugye. Vajon biztonsággal kijelenthető-e, hogy projekt teljes tévedés volt?

UPDATE - 2017.02.08

Nyelviskolák Egyesülete: A rendszer jó, a nyelvtanárok nem eléggé

* Salusinszky András, a szervezet alelnöke a Magyar Idők-ben:
„A szakmában senki nem érti, miként lehetséges az, hogy a gyerekek a közoktatásban csaknem ezer órát tanulnak nyelvet, de nem képesek arra, hogy letegyenek egy középfokú nyelvvizsgát az érettségiig. Nyelviskolában feleannyi idő alatt is fel tudnák készíteni a tanulókat egy sikeres nyelvvizsgára. Nem hatékony a nyelvoktatás, és sok esetben nem elég jók a nyelvtanárok, akiknek gyakran nincs élő kapcsolatuk a nyelvvel.”
* Tavaly több mint 134 ezren mentek el nyelvvizsgára, és közülük körülbelül 84 ezren jártak sikerrel.
* Az angol bizonyult a legnépszerűbbnek, amelyből 96 ezren vizsgáztak, közülük körülbelül 62 ezren tettek sikeres vizsgát.
* Németből durván 28 ezer vizsgát dokumentáltak, ugyanakkor csak körülbelül 16 ezer bizonyult sikeresnek.
* A Magyar Idők tavaly év végén beszámolt arról, hogy az oktatásért felelős államtitkárság középtávú stratégiát dolgoz ki az idegennyelv-oktatás helyzetének javítása érdekében. Ehhez első lépésként felállt egy munkacsoport, amelynek feladata, hogy összeállítson egy problématérképet és megoldási javaslatokat fogalmazzon meg.
E-L-K-É-P-E-S-Z-T-Ő ! ! ! ! Rendszerváltás közel 30 éve után itt tartunk.

Nyelvtanulással, nyelvtanítással foglalkozó blogposztjaim:
index.hu: "A hetvenes évekbe tért vissza a tanárképzés" - Angol nyelvoktatásról, nyelvtanulásról
index.hu: "Kamu nyelvtanuló oldalak verik át a naívabbakat"
index.hu: "Nem fair, hogy nyelvvizsga kell a felvételihez"
blog.hu: Nyelvtanulással foglalkozó blog
***
Az Anki-val magolunk-e avagy memorizálunk?
Anki - SM2 algoritmus-variánsa
Ankiban rejlő rendkívüli potenciál
Go Angol: A 7 nyelvtanártípus, akitől menekülj!
Gaál Ottó-féle Kreatív nyelvtanulás
Englishbox: felmérő tesztek (kezdő, közép- és felsőhaladóknak)
Gépi audio2text konverzióról
Effortless English - egynyelvű angol nyelvtanulás
Dr.Makara György: A kvantum nyelvtanulás felfedezése
Disputa: Relaxa Villám / QLL (Kvantum nyelvtanulás)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése