Magamról

Saját fotó
Főiskolai, majd egyetemi diplomamunkáimtól kezdve világ életemben, adatok, adatbázisok, adattárházak (leginkább Oracle) környékén mozogtam. Mostanság adattárházasként, adatbányászként élem napjaimat.

2016. június 9., csütörtök

Dr.Makara György: A kvantum nyelvtanulás felfedezése

.
A kommunikatív lufi

Kedvenc nyelvtanulásos blogom legfrissebb és by the way ismételten nagyon érdekes posztja található a link mögött (már eddig is jó sok kommenttel). Az alább megkísérlem összeszedni egy blogposztba az ottani szedett-vedett kommentes gondolataimat.

Apropót az alábbi friss megjelenésű, keménytáblás, cérnafűzéses, minőségi megjelenésű könyv adja. Szombaton du. 18-19:00 között dedikálja a szerző dr. Makara György a Vörösmarty téren, a Líra és Lant Stand (4-5 pavilon) előtt, az Ünnepi Könyvhét alkalmából. Június 15-ig féláron (1.750-ért) megrendelhető.

Makara György: A kvantum nyelvtanulás felfedezése (QLL=Quantum Language Learning)

Kvantum I
"A Makara-módszer beszédfelfogása - nem szó- és mondatközpontú, hanem - jelentési egység központú. A beszéd műveletek végzéséből, műveletek folyamából keletkezik. A jelentési egységeknek természetesen elkülönülő szakaszai vannak. Ezek a beszédkvantumok. Belőlük építkezik a beszélő.
Egy-egy szakasznak kezdete és vége van, majd - egy átmeneti idő után, jó esetben folyékonyan, rossz esetben öööö-zésekkel vagy szaggatottan - a következő szakaszával folytatja beszédfolyamatát a beszélő. Ezeket az egységeket keresztelte el Makara "Szimu" című könyvében "beszédkvantumoknak".

Egy-egy kvantum kimondása közben a beszélő figyelmének fókusza képzeletében az aktuálisan megjelenített mondanivaló-részre tapad. Kimondásuk motoros, automatikus művelet, cselekvési folyamat. Végrehajtása közben a kvantumban kifejtett rész jelentése fogjul ejti és kitölti a képzeletet. A beszélő csak a beszédkvantum kimondását követően lesz képes mondandója soron következő egységére gondolni, arra figyelni, és azzal foglalkozni. A Relaxa nyelviskolában a tanár ezeket az egységeket a "mondat-boncolások" során kiemeli az elhangzó beszédből, és értelmezi jelentését, és használatuk csínját-bínját módosítgatva megmutatja."

Kvantum II.
A könyvben rögtön a második oldalon van bekeretezve a kvantum definiciója:

A kvantum (quantum), latin eredetű szó, jelentése, amennyiért, amennyivel. Ma a "mennyiség" és az "egység" értelemben használjuk.

A beszédkvantumok a beszéd lépésegységei, gondolati részegységei (több mint egy szó, kevesebb, mint egy mondat). Beszédünk ugyanis tagolódik, és amikor a figyelmünket egy-egy gondolati egység megformálása és kimondása leköti. Annyira, hogy eközben képtelenek vagyunk a mondanivalónk további részének fogalmazásával, foglalkozni. A kvantum határát elérve - beszédszünetben - kell a repertoárunkból a következő beszéd kvantumot kiválasztanunk, majd kimondását elindítanunk. Mások beszédét is beszédkvantumonként, gondolati egységenként ragadjuk meg, értjük meg. Anyanyelvünkön is, idegen nyelven is!
Ennek a természetes folyamatnak felfedezésére és számos más fejlesztési eredményre épül a QLL nyelvtanítási-nyelvtanulási rendszerünk.

Kvantumfizikai jelenségekkel nincs dolga a kvantum nyelvtanulásnak.

Kvantum III. - Saját értelmezés

Minták: ha jól értem a szerző mondatait (kezességet a helyességért nem vállalok)
(1) Az "I'd like to" tiszta sor
(2) Ha "I'd like to ask you"-t mondasz, de meggondolod magadat és you helyett "him"-et akarsz mondani, akkor Makara azt mondja mintha, hogy nem a "you" a kvantum, hanem a megismételt komplett "I'd like to ask him" a kvantum.
(3) Ha vonzatos ige van és az ige és vonzatos használat közé kerül egy újabb kvantum, akkor a későbbi vonzat-használat egy szűkített kvantum-repertoár egy eleme.

Két adalék a kvantumhoz és érzékeléséhez, a könyv alapján:

(1) Tévéreklámhoz egy magyar mondat, 7 db kvantummal:
Használható nyelvtudás, / ha sürgős, / akár 14 nap alatt! A titok annyi, / hogy megváltoztattuk / a nyelvtanulási szokásokat / teljesen.

(2) Korábbi Dialóg-fejlesztési fázisban egy kvantumos minta-párbeszéd (vég nélkül folytathatóan, akármilyen kiinduló ponttal).
Esik az eső - Tessék? - Esik. Azt mondtam, hogy az eső esik. - Azt mondod? - Igen, azt. - Azt, hogy esik? - Igen azt. - Most? Most esik? Éppen most is esik? - Mondtam már. Igen. Most esik. - Nem örülök neki. - Nem örülsz? - Nem. Szeretném, ha nem esne. - Azt mondod, hogy jó lenne, ha nem esne? - Azt. Azt, hogy jó lenne. Bizony jobb. - De esik. Sajnos esik. - És szerinted nem lenne jobb, ha nem esne? - De. Jobb lenne.De kit érdekel, hogy szerintem mi lenne jobb? - Hogy kit? Hogy kit érdekel? Például engem. Engem érdekel. - Értem. Szóval téged érdekel.

Ami még érdekes, a kvantum-dolog szakirodalmi párhuzamosságai.
* A szintagma csak szimpla szószerkezet egy "jelentés-mezőben" azaz nem kvantum.
* A kommunikációs fragmentum meg azért más, mert nincs kitüntetett fontossága a "figyelem"-nek, Makara szerint (míg nála a "figyelem" központi fontosságú).

Kvantumot sokkal rugalmasabban kezeli Makara. Ráadásul nem célja a tömeges explicit leképezés, hiszen nincsen rá szükség. Olyan példákat hoz, hogy mi magunk is másképp "kvantumozunk" azzal akivel félszavakból is megértjük egymást. Az ő üzenete annyi a témában, hogy kvantum az a konkrét ember számára, amennyire egy menetben "azonosidejűen" fókuszálni tud. Ad absurdum az "I'd like" + "to" két kvantum is lehet (sejtésem szerint).

Ahogy én értelmezem, a kvantumos alapmotiváció az volt, hogy egy-egy villámtréning után másképpen szólaltak meg a diákok. Igen ám, de Makara-alapelv, hogy nem égetünk diákot mások elött való megszólalással, a rossz érzések kivédése miatt. Viszont a külön egyéni személyreszabott tanár meg drága. Legyen akkor egy szűkebb kvantum-repertoár (általános teljeskörű megszólalás helyett). Első lépésként legyen 240 darabos explicit kvantum-készlet. Amit viszont már csoportban is mondhat a diák.

Válasz kvantum-példák: Absolutely, Sure, You never know, No question about it, What do you think, I can't tell you, Ask someone else, Unlikely, I wouldn't have thought that you were interested in this, I think so, Maybe, Perhaps, No way, I don't think so, It's a secret, I'd rather not say, How should I know, I have no idea, Good question, etc.

Ezután a következő lépés, ami a BECS-es kísérletben 2002 már szépen működött (lásd lentebb még). Makaráék vittek magukkal echte amerikai (pl.: néger) srácokat, diákokat és amíg ment a csoportnak a villámozás, mindenki egyesével 5-10 percet tölthetett a diákokkal. Az amerikai diákok ki voltak képezve hogyan irányítsák a diskurzust, a BECS-es diákok meg spontán megszólalhattak feszengés nélkül. De az lényeges volt mindig, hogy a 4 hetes kurzus teszemazt felénél volt legelőször spontán megszólalás, merthogy egy másik Makara-elv az, hogy "amíg nem tud valaki arabusul, az ne beszéljen arabusul", mert csak kínlódást, rossz érzést, félreértést szül.

Nekem személy szerint a kvantummal kapcsolatban az nem bajom, hogy nem újkeletű esetleg, vagy nincs szakirodalmi levezetése. Az viszont bajom, hogy nem érzékelem a gyakorlati fontosságának "kellőségét", potenciálját, (1) kontextusban és (2) tömeges léptékre vetítve.
* Kiknél működik, kiknél nem?
* Mekkora igénybevételt/áldozatot jelent az intenzív tanulás (minél rövidebb távon kellene ~600 óra)
* Milyen arányban, mekkora plusz munkával jön össze egy átlagembernek a középfokú szóbeli (mert annyi nem elég infónak, hogy "volt akinek sikerült").
A könyvből sem kaptam meg az engem érdeklő válaszokat.

By the way Makara termékelnevezéseivel mindig rengeteg probléma volt, értelmezésemben.
"Relaxa agykontroll" az alfa-hullámokkal évekre riasztott el emberek tömegeit, köztük engem is.
A "villám" sem volt sikeres másodjára (sok a félreértés is vele kapcsolatban, pl.: NEM a villámgyorsan elérhető nyelvtudásra kell gondolni, hanem a villámként érkező AHA-élményre).
A "kvantum" sem látszik triviális ügynek, hiszen a laikusnak nehéz felfogni, kontextusba helyezni.

Miután kiolvastam/felfaltam, mondhatni egy menetben, a tárgybeli könyvet, azt kell mondjam nagyon érdekes volt.

Pár érdekesség:

* Van egy adat, amit NEM hiszek el Makarának, szerintem elírás/nyomdahiba kell legyen. "Magyaországon 2011-ben vagy 2012-ben az alapfokú és középfokú oktatási költségek több mint egy harmadát - mintegy 220 millió forintot - a nyelvoktatásra költötték el." A HARMAD-ot el tudom képzelni, a MILLIÓ-t nem, nagyságrendileg többnek kell lennie, szvsz.

* A spéci fejtámaszos babzsák fotel fejlesztési projektje a napi 8 órás tréningekhez, saját nyelviskolájában. Mire volt képes odafigyelni Makara :)

* Korábban vásárolt/licence-lt hangvágó/studió szoftverrel dolgoztak, majd fejlesztettek egy célszerszámot saját maguk, saját igényeiknek. Ettől is dobtam egy hátast. Számomra, informatikusnak, ez f-e-l-f-o-g-h-a-t-a-t-l-a-n. Nem a saját célszerszám fejlesztés, ilyet én is bőven csináltam/csinálok, hanem, hogy egy "triviális" feladatra miért kell saját eszköz.

* Nem tudom mennyire közismert, nekem abszolút új volt: a Duna tévén (Pekár István elnök idejében, aki az ötletbefogadó) volt egy Sherlock Homes epizód angol tanulásos megvalósítása Makara módszerrel 7 részben. Fogtak egy Conan Doyle novellát (fontos volt, hogy a törvényes 70 év szerzői jogi határidőnél/limitnél korábbi legyen a szövegalap). Csináltak két menetben mint kiderült pénzelfogyás miatt torzón részeket. Az utolsó rész az ismétlésesnek lett szánva, abból már semmi nem készült el, ha jól értettem. Többször is lement a Duna TV-n. A Youtube-ra maga Makara tette fel az első részt.

Közérthető VillámAngol TV nyelvlecke – „Botrány Bohémiában” 1. epizód

Makarának gondolom elsődlegesen az volt a célja, hogy
(a) ne uncsi sablon tankönyvi dumákkal nyisson, egy Sherlock-novella nyilván izgibb
(b) bármilyen angol nyelvtudásos előélettel be lehessen csatlakozni.
(c) panelek, minták, kvantumok minden szövegből elő tudnak jönni.
Az viszont látnivalóan NEM volt célja, hogy hagyományos videókurzust készítsen.

Sokat gondolkozva a Sherlock-videón, az én konklúzióm is az, hogy ez így bizony kontraproduktív. Fárasztó így nézni, nincs perspektíva, hogy a belefektett munka elég a szintlépéshez. Az egész egy torzó.

* Volt Makara 25 éves pályáján rengeteg kudarc meg vakvágány. Mondja is, hogy a sikeres vállalkozás alapja a kudarctűrő képesség. Én azt képzeltem eredendően, hogy ez egy nyílegyenes, fonalas projekt volt 95%-os sikerrel, 5% overheaddel. A könyv olvasása után nekem 65-35% jött le arányként, komoly kitérőkkel, buktákkal.

* Volt egy nagyon érdekes norvég-kísérlet (migránsok nyelvoktatása angol-norvég alapokon), Makara módszerrel. Mivel norvég nyelvtanárok kezdeményezték annyira nem volt pénz, hogy nem juthatott el el érdemi fázisig, pedig Makara nagyon nyomta egy darabig saját pénzből is (érthető miért volt fontos neki). Mindezt úgy, hogy a norvég állam sok pénzt költ e téren is a migrásonkra és tudhatóan nagyon rossz hatásfokkal.

* Számomra legfontosabb/legérdekesebb továbbfejlesztési irányt, ami Makara szerint a mesterséges intelligencia bevetése a dialógusoknál, beszédrutin fejlesztése céljával. Konkréten tudható, hogy mára már nemhogy angolul, de már magyarul is (sőt gyenge telefonhangon keresztül is azaz nemcsak CD-minőségben!), lásd Nextent és Aitia-fejlesztéseket, mégha nagyon költségesen is egyelőre, de nagyon jó hatásfokkal érthető/dekódolható az emberi beszéd, előzetes hangtanulás nélkül is(!!!! bár ez ugye esetünkben nem alapkövetelmény, hanem csak kellemes opció), használják is ügyfélszolgálatoknál hang->szöveg real-time(!) konverzióhoz, lásd korábbi blogposztokat idevágóan, például. Márpedig, ha ez adott (és azt gondolom ez a legnehezebb része a dolognak), akkor már csak egy "ugrás a Sugár" :) repertoárokból teszőleges szintű/mélységű dialógusok tudhatnak kibomlani gép elötti egyedüli tanulás során is.

* Egy érdekes sztori a Makara-könyvből, Graphisoft/Archicad, vezetője-megálmodója Bojár Gábor. Egyik legnevezetesebb magyar szoftvercsapat és vezetője. Bojár Gábor is, felesége is nagyon régóta, nagyon pengék angolból (nyilvánvalóan/tudhatóan)
Mégis amikor kinnvoltak Amcsiban, feltételezhetően még bőven az internetes fellendülés elött és nézték tévében az amerikai sorozatokat üres perceikben, kezdetben nem értették a szükséges mértékben, nem állt rá a fülük. Hiszen amikor angolul tárgyaltak, mindig alkalmazkodtak hozzájuk, ehhez az "alkalmazkodásos" beszédhez volt hozzászokva a fülük. Míg a sorozatokban meg ugye tojtak arra, hogy nem echte amerikai hogyan érti meg. Majd három nap illetve feleségnél talán picit később már ráállt a fülük, teljesen természetes lett minden. Volt egy kapcsoló, ami korábban piros lámpára állított volt. Utána meg zöld lett minden.Úgy értették mintha ők is amerikaiak lettek volna. Magyarán az üzenet, rá kell érezni az ízére.

* Kinek íródott, ki a célközönség?

"Engem első körben az érdekelne, hogy mi Makarának ezzel a könyvvel a célja, miért és kinek szánta ezt. Meg mi ez úgy egyáltalán? Gondolom nem egy nyelvtudományi mű. Vélekedések a nyelv működéséről és a nyelvtanítás lehetséges módjairól? Mit vár ettől? 20 éve aktív kábé, és ugyanolyan réteg dolog maradt a Relaxa, mint az elején volt. Minimális szinten sem sikerült a szakmába beférkőznie, teljesen elszigetelt jelenség maradt." - bloggazda kérdésfeltevése.
Nehéz kérdés-komplexum.

Azt gondolom Makara az olyan laikus olvasónak szánta a könyvet, mint amilyen például én vagyok. Ezért is faltam fel órák alatt :) Nincs benne felesleges szó, inkább rákérdezne az ember egy.egy bővebb kifejtésre. A könyvet meg egyszerűbb és élvezetesebb elolvasni akár kedvcsinálóként is (bár hangsúlyoznám NEM marketing anyag a könyv, hanem inkább visszatekintés), mint nekiülni és napi 8 órában "villámozni". Szerintem szükségszerű volt a könyv megírása és megjelenése, mert egyébként nehéz a téma, sok homályos ponttal, amit egy-egy interjúban lehetetlenség kifejteni, pláne röviden (ezt mások is mondták Makarának).

Szerintem Makara tett egy utolsó kísérletet saját hozzáadott értékeként, hogy kontextusba helyezze ezt az egész meredek, bizarr, mindent felforgató nyelvtanulási paradigmaváltását. Kikivánkozott belőle, leírta, útjára bocsátotta.

Nem memoár a könyv. Egyrészt csomó küzdelmes/packázásos rész kimaradt (túllépett rajtuk a szerző is, az élet is). Nem volt cél evvel terhelni az olvasót. Ilyen értelemben nem történelmi emlékezés. Másrészt csak a pozitív tartalmú dolgokat tartotta meg (egy-egy negatív jelzést leszámítva, azt is "csak az ízéért"). Eredendően 6-700.oldalas könyvnyi kéziratot írt Makara, azt metszette vissza 170 oldalra.

Mindenből van egy kicsi a könyvben. Vannak bőségesen nyelvtudományi szakirodalmi hivatkozások is, de a fókusz nem ezen van. Leginkább szellemtörténeti utazás/összegzés hogyan mivel kísérletezett milyen motivációval, milyen sorrendben/egymásra épüléssel, mi lett siker, mi lett kudarc.

Hogy mire jutott Makara a világgal? Ahogy én értelmezem van egy optimista és pesszimista olvasat az ügyben

Az optimista az, hogy a hivatalos ELTE Nyelvészetről többen egymástól függetlenül is felkérték rendes egyetemi előadásokra, amik sikeresek voltak. Voltak konferenciák ahol plenáris előadást is sikerült tartani volt ahol csak szekcióülést és volt ahol csak ketten voltak. Volt ahová sikerült publikálni is és volt ahol személyi félelmek/presztízs miatt nem sikerült. Azaz volt párbeszéd több menetben is összességében, de ugyanakkor túl nagy falat a szakma összességének az egészhez való viszonyulás (mint minden rendes paradigmaváltásnál).
Vannak általános iskolák ahol így tanították/tanítják a diákokat. Vannak hátrányos helyzetű diákcsoportok, vagy nyugdíjas klubok ahol sikerült oktatást szervezni, de mindig Makarának kellett szervezni, azaz legritkábban felkérés alapján önszerveződött a dolog. Van 2-300 Makara módszerrel tanító tanár az országban. A brand ismert, a kritikus mennyiségű szervező erő azonban hiányzik.

A pesszimista az, hogy Makara lemondott a világ meggyőzéséről, útjára engedte a cuccot, a saját sorsára bízva. Lemondott győzködésről, költséges marketingről. Tegyük hozzá immáron 75 évesen lassan 30 év után. Elvette tőle az önkormányzat a mintaboltját, nincsenek már terembérletek, egyedül a központi iroda van már csak. Az internetes verzió két kudarcos együttműködése után is takaréklángra került egyelőre.

Egy jellemző adalék volt egy nyelvtudományi akadémiai doktori tézis nyilvános megvédése, ahol Makara kvázi semmivel nem értett egyet a kiinduló doktori disszertációban. A kérdések órjában felsorolt vagy 7 db kérdést a dolgozathoz kapcsolódóan. Kapott egy uszkve 20 perces választ, ami 19 percben szólt a konszenzusos szakmai álláspont ismétléséről, amit ugye Makarától kezdve mindenki tudott, senki nem kérdezte, senki nem volt rá kiváncsi, de az összetartozás "meleg akol" feelingjét megadta az kérdés rejtett üzenetfejtegetésének rovására. Majd az utolsó mondatában a doktorira aspiráló egy poénnal elütötte Makara kérdéseit.
Az egész kommunikáció mindkét irányban való elhalási sztori üzenetének egy olvasata az: hogy tudunk Egely György (pl.: örökmozgó), Széles Gábor (nullponti energia) etc, amiket a szkeptikus hivatalos akadémiai vonal "áltudományok" közé sorol. Az a nagy büdős kérdés, hogy Makara módszere áltudományossága miatt vagy az akadémiai vonal védhetetlen szellemi erőtlensége/igénytelensége miatt kerül kiközösítésre (értsd elhallgatásra). Kvázi olyan, mintha matematikusok nem volnának hajlandók foglalkozni egy egyenlettel, pusztán csak azért, mert nem tudják megoldani (és ezért olybá veszik, mintha nem is létezne). Míg azonban a nullponti energiához többségünk nem tud érdemben/relevánsan hozzászólni se pro, se kontra, addig a nyelvtanulás tömegeket érintő nemzeti kérdés. Olyan mint a foci, amihez "mindenki ért".

PS: A nyelvészeti kutatások és idegennyelv tudás/-tanulás két téma, ám azért a nyelvészet azért befolyásolja az idegennyelvtanítást, sokszor éppen félrevezetően, ahogy Makara gondolja és egyébként is ad idevágó szakirodalmi hivatkozásokat a könyvében.

További témábavágó érdekességek:

* Maratoni angol tanulás Makara Módszerrel, "BECS"-es kísérlet, ~30 perces dokumentumfilm
Különösen azért nehéz a dolog, mert Makaráék azt mondják, hogy a sikeres előrelépéshez meg az időigény miatt is, sok órában intenzíven kell csinálni a dolgot. A BECS-es kísérletnél (lásd youtube) egy hónapig napi 8-10 órában nyüstölödtek a diákok sokezer mondattal. Ennek munkaigényét, elkedvetlenítő hatását azért megintcsak nehéz előre felmérni, látatlanba.

* Pár napja volt egy kilenc perces ATV-interjú Makarával.

Ebben három érdekes állítás van (minimum):
- 2020-ig el kell érni, hogy a középiskola végére két középfokú nyelvvizsga kell a diákoknak.
- 2020-ig el kell érni, hogy az egyetem végére két felsőfokú nyelvvizsga kell legyen a diákoknak, amiből az egyik szakmai felsőfokú.
- Makara szerint óvódától áltisi 8-ig egy középfokú és egy alapfokú nyelvvizsga elérhető a módszerével, ha nyelvórákon az ő módszerével tanítanak.

Apróbetűs nem témábavágó komment: azt gondolom méretes lázálom már megint az állam felöl. Hatásanalizis, erőforrás-hozzárendelés nélkül, olyanoktól, akik nem értenek a témához, vágyaik vannak csak és kötelezni tudnak/akarnak. Úgy, hogy láthatóan sokszor fogalmuk sincs a való életről. Miközben a legjobban/leginkább a korrupcióhoz van affinitásuk.

Azt gondolom (én is) két csoportja van az embereknek:
(1) akiknek kvázi mindegy hogyan (milyen rosszul) tanítják nekik az idegennyelvet, felszippantják a nyelvtudást.
(2) és van a maradék kínlódók akik küzdenek a nehezen felszippanó ám gyorsan felejtődő nyelvtanulással, sokszor a legjobb esetben is csak hasba bebeszélt örömmel.

Én a BECS-es kísérlet alapján a Relaxa QLL-t tartanám legígéretesebb módszernek érzésre, amennyiben tényleg szerezhető vele nyelvtudás (nem tudom, egyúttal nagyon erős szkepszisem van ez ügyben).
Mint módszert nézve csupa előny sorolható vég nélkül:
- Nem terhelő a tanárnak ugyanakkor tud együttlélegezni az osztállyal.
- Ezt együtt tudja végezni az egész osztály, eltünik a gyerekek közötti különbség, mind nyelvi előélet, mind képesség tekintetében, mindenki tudja hasznosítani.
- Nincs stressz
- Nincs üresjárat, az egész egy belátható elvégezhető feladat(sor).
- 45 perc a gyerekeknek is kibírható.
- Ki lehet egészíteni otthoni feladatokkal, ha nagyon zükséges és/vagy opcionálisan.

Egy nagy hátránya lehet: lehet diák (lehet nem is kevés), akit halálra idegesítene az egész és azt bizony respektálni/tolerálni kéne, esetleg alternatív út biztosításával, ami azonnal alapjaiban kérdőjelezné meg az egészet.

A másik ötletem: nyelvtanulás legyen opcionális az iskolában. Abból kiindulva/elismerve, hogy lehetetlen eléggé jól/hatékonyan csinálni az iskolai nyelvoktatást. Alapvető feeling benne a kínzás és terméketlenség. Ha valaki önálló, akkor legyen/lehessen saját felelőssége, hogyan szerzi meg a nyelvtudást. By the way ebben az esetben az alternatív nyelvtanulási módok is könnyebben lennének implementálhatók az iskolákban, feltéve, hogyan sokan választanák az otthoni nyelvtanulás opciót, az iskolai kínlódások helyett.

* Relaxa QLL - Tangó, 279.000 forint teljes kiépítésben.

Voltam egy szerdai bemutatón, nagyszerű 70-80 percet tölthettem el ott aktívan, köszönhetően a Relaxás nyelviskolai tanárnak. Hálás köszönet érte ezúton is. Viszont az értékeléshez ez kevés volt. Feeling volt, konkluziót nem lehetett vonni ennyiből (számomra).

A kedvenc nyelvtanulásos blogom boggazdája szerint, ha jó a cucc, akkor reális az ár. Én azt mondom abszolút értéken lehet (nem tudok hozzászólni), de relatíve nézve a dolgot szerintem más a leányzó fekvése. Az alapanyag (107 CD, 16 könyv) kerül 99.000-be jelenleg. És a korlátos (hardverkulcsos, hárman használhatják csak, ők sem egyidejűleg, plusz nincs olcsóbb 1 lincence-s kiadás) Tangó-szoftver kerül közel 300.000 forintba. Én ennek "jogosságát" vitatom, nyilván csak teoretice. Az én arányérzékem szerint ez a Tangó-cucc kb. 150.000 Ft körül reális. A 279.000 Ft maximum akkor elfogadható, ha "garantált" a siker, mondjuk egy középfokú szóbeli nyelvvizsga formájában, de ezt a vásárlónak előre kéne jeleznie homályos információk alapján (honlapos "mások mondták" jellegű infókból nehéz személyreszabott konklúziót vonni). Gaál Ottó-nál a 27 db különböző Origó nyelvvizsga azért már elég erős bizonyíték. Makara gondolom úgy árazott, hogy 50 egyéni óra (á 5-6.000) alatt nem lehet megtanulni angolul, tehát bőven jó a vétel.

Számomra eléggé rettenetes kinézetű vizuális interface-ileg a Relaxa Tangó szoftver, hogy extra profittal terhelten erősen túlárazott. Azt gondolom 1-2 emberhavi munkával open source alapon is reprodukálható a dolog egy közepes programozó által is (ha maga a hanganyag adott, amiről megint nem tudom mennyire és mire elégséges).

Nekem Makaránál az fáj a legjobban, hogy nem is törekszik az optimális ár*példányszám szorzat megtalálására, segítve az országot a nyelvtanulásban, tömeges léptékben. Számomra az egésznek egy elitista feelingje van, black box effect-tel kombinálva (vaktában tapogatozunk az értékelésnél). Mindez így együtt visszariasztó hatású elegy tudhat lenni. Arról a csekélységről már nem is beszélve, hogy a Google találati listán is nagyon harmatosan szerepel a Relaxa Tangó. Azért az kemény, hogy ez a blogposzt is milyen előkelő helyen tud szerepelni. ;)

* Van a Tangóban egy plusz lépés. Ugyanis adott egy konkrét lépés, majd nemcsak a konkrét lépéssel kell csak foglalkozni, hanem az n-1-dik lépéssel is (tangó táncnak a "vissza"-lépésére utal a dolog). Kipróbáltam egyébként kísértetiesen érdekes, egészen különleges a feelingje. Persze egzaktan értékelni megintcsak nem tudom a dolgot. És persze van a Tangóban kétirányú fordítás is (mint Gaál Ottó egyébként szintén túlárazott Online Gyakorlójában), az írás gyakorlására. Összesen 7 skill-állomás van a Tangó szoftverben.

Ez a tangólépés - nekem úgy tűnik - nem más, mint egy SRS-re épülő feature (spaced repetition system/software - időnkénti/időzített/ütemezett ismétlés, aminek legelismertebb flashcard software implementációja egy japán srác által fejleszett ANKI).
Azonban a neten azt írják (igaz messze nem teljes konszenzussal), hogy az igazi jó SRS logaritmikus/exponenciális időskálával dolgozik. Vagyis epxonenciális skála mentén kell az időnek telnie rákérdezések között, hogy minél biztosabban bennmaradjon a memóriában.
A Tangó csak egy SRS-fázist "kényszerít ki" (a mondatrengeteg miatt többre nincs is idő, illetve eleve unalom határáig kel foglalkozni a mondatokkal). Viszont hiába a legfontosabb legelső fázist, mégis csak egyetlen SRS-fázist jelent.
Ráadásul annak a legelső SRS-nek az időintervalluma sem annyira szofisztikáltan (értsd precíz algoritmus alapján) determináltnak tűnt a Tangó-bemutató kapcsán, hanem szimplán felhasználó-függően lineárisnak (de tévedhetek).

Oldalág (rövidsége miatt nem érdemel külön posztot):

* A poszt kezdetén linkelt blogposztban fontos meglátás számomra, hogy a Gaál Ottó-féle "Kreatív" tananyag "elszigetelt"-en dolgozik, amit sok nyelvtanár, köztük a bloggazda is nem szeret(het). Egyébként számomra hasonló módon, mint Dohár Kis angol nyevtanának végén lévő 2.500 mondatában.

Én úgy dekódolom a dolgot, hogy azt akarja megmutatni, hogy a magyar mentalitás, magyar nyelvi gondolkodás hogyan tud leképződni idegen nyelvre leggyorsabban. Értsd legkevesebb előzetes rátanulással, majd kommunikációnál legkevesebb agyfárasztással, kvázi automatikusan Támad egy gondolatunk magyarul és szeretnénk idegen nyelven megfelelő érzelmi hőfokkal közölni. Nem az idegen nyelvet akarja megérteni és közelhozni a tanulóhoz, hanem a diák magyar mondandóját akarja odatranszformálni "ráeröltetni" az idegen nyelvre kellően flexibilisen. Az a mondás, szvsz, ha ezt a 3-6.000 mondatot végigküzdi az ember, akkor álomból felverve is ki tudja fejezni magát (Origo nyelvvizsga korlátainak szintjén biztosan).

Érdekes kérdés a "nyelvtanulás állami támogatással" topikban, hogy mi lenne, ha az elfuserált és korrupciós melegágyú "diplomamentő" helyett, ha pl Makarától (is) megvennék a kifejlesztett eszközö ingyenes letölhetőségének jogát. A Relaxa Tangót, hogy mindenki szabadon használhassa. (Én ugye áltisiben nagyon el tudnám képzelni a használatát. Mai fejjel kifejezetten örültem volna, ha a nyelvben való első lépéseimet így tehettem volna meg).

Vajh mennyi lenne a tisztességes és egyúttal költwségkímélő kivásárlási ár?! Ugye a felső korlát 10 milliószor 279.000 forint lenne azaz 2.790 milliárd. Ez nyilvánvalóan érezhető túlzás. Én úgy számolnám ki, az tartanám korrektnek, hogy venném a kifejlesztés költségeit és megszoroznám mondjuk kettővel (100%-os megtérüléssel kalkulálva). Nyilván a reprodukálás költségei jóval kisebbek, mint a tévutakkal is fűszerezett göröngyös fejlesztési út, de ez sem lehet több összhatásában egy újabb kétszeres szorzónál. Azaz a képlet legyen mondjuk 4 * (reprodukálási) fejlesztési költség.

Sajnos a további konkrét számolgatást nem nagyon tudom folytatni, mivel lövésem nincs mekkora lehet egy Relaxás hanganyag kifejlesztése.
- Ha tippelnem kéne 3-4 ember minimum 1 évi munkája (és ebben az anyanyelvi lektor és szövegfelmondó is benne van ugye).
- Én egy emberre alsó hangon bruttó 5 milliót számolnék 1 évre, piaci alapon. Az tehát 20 milla.
- A szoftver lehet egy további 2 milla, ha erősen fog a ceruza.
- Ha mindezt szorozzuk 4-gyel, akkor 88 milla jön ki, amit fel lehet kerekíteni 100 millára (és akkor még extrák is beleférhetnek a csomagba esetleg).
- Ha én tudatos állam vagyok, ennyit megér (sokkal többet költünk, sok sokkal nagyobb marhaságra)
- Ennyivel el lehet ismerni az erőfeszítést, amit Makara tett
- Ha valaki értő ember azt mondaná, hogy elég csak 50 milla azt én "cipőkanál-effektus"-únak érezném ekkora mennyiség mellett, akkor már érdemesebb Makarától független "community edition"-ben gondolkodni. A másik végén 150 millát is el tudom hinni, ha hiteles hozzáértő mondja. Nagyságrendileg többet viszont nem igazán tudnék perpillanat elképzelni, bár minden érvelésre nyitott vagyok.
- Kiváncsi vagyok másnak milyen számok jönnének ki.  :)

20 megjegyzés:

  1. Az árral kapcsolatban fűznék hozzá egy megjegyzést, ha lehet. Az én véleményem az, hogy lehetséges olyan nyelvtanuló programot készíteni, ami megér ennyi pénzt. Mindent kétszer letesztelek, mielőtt megírok egy kritikát róla, de a Relaxáról félig-meddig látatlanban merem állítani, hogy nem ér meg többszázezer forintot. A nyelvtanítási piac egyik legnagyobb problémája, hogy ha minőségi anyagot akarunk készíteni, az nem tud nyereséges lenni. Ezért elkerülhetetlen alapítványok vagy az állam támogatása. Makara kevés forrásból dolgozik, és nyilván szeretne nyereséget termelni, ez így nem megy. Az ötlet, koncepció értékes, érdekes, de a kidolgozás nála sem elég jó.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon köszönöm a kommentet! :)Abszolút egyetértek. Ennyiért és jóval többért is lehet reális áron adni otthoni tanulásra alkalmas szoftveres nyelvtanulói eszközt.

      Az én kifogásom a Realaxa Tangó irányába, három pilléren alapul.
      (1) Arányosítás (hanganyag és szoftver)
      (2) Konkrét szoftveres tapasztalat a bemutató óra alapján (interaktív felület, szoftveres korlátok)
      (3) Milyen szofisztikálási mélységet céloz meg a szoftver.

      Nálam ezek metszéspontjaként nem jön ki az összesített 279.000 forint. Hozzátéve, hogy lövésem sincs az anyanyelvi 107 CD és 16 nyomtatott könyv reális áráról (99.000 Ft és adottnak veszem, sőt mondhatom elfogadhatónak, még akár barátinak is), csak és kizárólag a szoftverről tudok véleményt formálni.

      A minőség és nyereségesség egy külön blogposzt témája lehet. :) El tudom képzelni azt amit mondasz, hogy minőségi anyag nem nyereséges, és valóban nehéz elképzelni azt, hogy nyereséges anyag minőségi legyen.

      Az én laikus fejemben az van, hogy minden nyelvtanítói kurzusnak/csomagnak van egy ötlet része és van egy munka része. Az egy dolog, hogy már a munka részen is tetszőleges mélységig lehet lemenni a minőséget tekintve, a költségek progresszív haladvány szerinti növekedése mellett. Az meg egy másik, hogy az "ultimate" nyelvtanítási ötlet még mindig hiányzik, (1) amihez közbizalom társul (2) úgy, hogy relevánsan csökkenti a tanulói költségeket/időbefektetést (most kifejezetten NEM beszélve azokról, akik a jég hátán is könnyedén tanulnak idegen nyelvet, mert nekik mindez irreleváns).

      Makara érzésem szerint
      (1) Nagy pénzt és melót rakott bele a csomagjába, mennyiségre biztosan (sok-sok ezer mondatról, dialógus-darabról beszélünk, ugye). Az hogy mindez milyen minőségű, mennyire elégséges (mennyire minimális és teljes) az számomra nem belátható/értékelhető jelenlegi tudásommal.
      (2) A paradigmaváltásos ötletét (értsd új utak a tanulói rossz érzések csökkentése irányába) akarja extraprofittal értékesíteni, amit valahol a magyar közeg akár tudat alatt is érzékel meg sok esetben minimum tartózkodik irányába. Makara elvei/célkitűzései számomra maradéktalanul korrektek,követendők. Gyakorlati leképzésük a "black box effect" és elit réteget megcélzó extraprofit miatt minimum problémás sőt vitatható.

      Törlés
    2. Az ultimate nyelvtanítási alapelvek (mondjuk így) már rég megvannak. Közbizalom ahhoz társul, ami elég reklámot kap, vagy amivel kapcsolatban a tömegvonzás működik. Például fórumokon, kérdezős oldalakon sok olyat találsz, hogy egy könyvet azzal az indokkal ajánlanak, hogy a gimnáziumban is ebből tanítanak vagy a nagy nyelviskolák is ezt használják. A többség számára a jó minőségű, bizonyítottan működő anyagok nehezen eladhatóak. Egészen egyszerűen azért, mert nem ilyen alapon döntenek. Ezt lehet szépíteni, de így van. Bármilyen termék fejlesztésekor azt veszik elsősorban figyelembe, hogy a célközönség milyen jellegű terméket látna szívesen, mi a divat az adott területen. Soha nem a hatékonyságot, minőséget. Az olcsó, gyors és hatékony nyelvtanulás mindig egy szűk réteg kiváltsága lesz. Makara hiába küzd szerintem. Ha nagyon messziről nézed, egy tipikus lelkes kis-és középvállalkozó, aki megvesz az ATV-n egy interjú helyet magának, de ez nagyon kevés az üdvösséghez. Amit pozitívumnak tudok mondani, hogy a szűk rétegbe tartozás nem pénz vagy státusz, hanem nyitottság, kritikus gondolkodás és önállóság függvénye.

      Törlés
    3. Én ennél sokkal szkeptikusabb vagyok. Szerintem semmi iránt nincs közbizalom. Sem a közbizalom foka nem mérhető, sem a közbizaloom alapjának erőssége. Makarának is ez a legnagyobb problémája. Azt mindenki vágja, hogy teljesen új elvek mentén próbálkozik, azt viszont senki, hogy mire hogyan elég milyen peremfeltételekkel.

      Az olcsó, gyors, (bizalmat előre megadhatóan) hatékony-ból már ha kettő teljesülne is öröm lenne. :)

      Makara értékelése nálam még mindig ambivalens.
      Egyfelöl látom, hogy otthagyta a menő műegyetemi, phd-s, kutatós, feltalálós, oktatós pozicióját, a nyelvtanítás megváltásáért és ez nem fellángolás nálam, hiszen ~30 évet odarakott, mondhatni életét rakta fel, költséget, családot, erőforrást sokszor nem kímélve. Ebbe nem illik az ATV-ben bevásárolt interjúhely.
      Másfelöl ott van az extraprofitos túlárazásai, amik szívfájdítóan kuszálják össze a szálakat. Mintha a családjának akarna könnyű megélhetést biztosítani előre, ami viszont szerintem távolról sem megalapozott elgondolás.

      Szerintem így a rendszerváltás után évtizedekkel, sok felesleges kör után már szpektikusak vagyunk a reklámokkal szemben, a forradalmian új világmegváltásokkal szemben. Én nem erre építve közelednék a közbizalom méréséhez, de lehet, hogy tévedek.

      Törlés
    4. Makara ugyanúgy próbálkozik, mint az összes többi versenytársa. Azt mondja, hogy minden más szar, bezzeg ő, az ő módszere az egyetlen tuti. Egyébként nagyon kíváncsi lennék a történet másik oldalára is, történetesen arra, hogy a 30 év alatt a versenytársak, nyelvészek őt hogyan látták.

      Törlés
    5. Engem az érdekelne, hányan kaptak bele újrakezdőként (akár csak negyedórát a bemutatóórán felül) a Tangóba, 1-5 ig hogyan értékelik, mennyi időt töltöttek el vele milyen rendszerességgel, meddig jutottak illetve mikor és miért fáradtak bele.

      Törlés
    6. Nem sok esélyt látok rá, de az a vágyam, hogy a blogból kiindulva létrejön egy vásárlói fórum jellegű képződmény, adatbázis, ahova mindenki beírhatja a tapasztalatait egyes termékekkel kapcsolatban. Reménykedjünk.

      Törlés
    7. Nyilván nulla az esélye a vágyaimnak. Egyébként a Google-kereső nem sok infót ad találatként a Tangóról, nyilván a Relaxás infókon felül. Ez is valahol jelzés.

      Amit mondasz az viszont jól hangzik :)

      Törlés
    8. Kedves Egyetértők!
      Makara "egy tipikus lelkes kis-és középvállalkozó, aki megvesz az ATV-n egy interjú helyet magának, de ez nagyon kevés az üdvösséghez." AZ IGAZSÁG itt a következő:
      1.) 2013-ban az ATV-től megkerestek, és felkértek arra, hogy Róni Egon "Húzós" című műsorában a nyelvtanulással kapcsolatban szerepeljek. Persze, boldogan!
      Előkészítés, majd beállítottam az ATV stúdiójába, két szereplése szünetében bemutatkoztunk egymásnak Rónai Egonnal, aztán behívtak, és lement a műsor. - https://www.youtube.com/watch?v=LyxYd-E0LYU. A műsor szövege 2015-ben bekerült a HÚZÓS III. kötetbe, (216-225 oldal.)
      A könyvem nyomdába kerüléséről küldtem egy e-mailt Egonnak, és a Reggeli Start egyik szerkesztőnője felhívott, hogy időpontot egyeztessünk. (Megkérdezte, hogy ki a könyv kiadója, mondván, hogy könyvismertetők esetén a kiadók szoktak vinni az ATV dolgozók részére egy adag könyvet ajándékba, elosztásra. Magam is ezt tettem.)Hát így "vásároltam" egy interjúhelyet magamnak.

      Törlés
    9. Ho-hó!
      Most látom, hogy a kapcsolódó hozzászólásokat ide, és nem alulra kell írni. Akkor a Molnár Miklósnak szólót, és Bea (nyelvtanulási blog)-nak szólót ide átemelem, és alulról törlöm!
      Remélem, sikerül.

      Törlés
    10. Kedves Molnár Miklós!
      Bocsánat, de csak ma találtam rá erre a szívmelengető írásra. Nem merem másodjára is elolvasni, mert közben oda lenne a fogyókúrám! Köszönöm az értő ismertetőt, és az azt követő dialógust.
      Most csak néhány kérdésre reagálok.
      Mindenek előtt arra, hogy
      "mi Makarának ezzel a könyvvel a célja, miért és kinek szánta ezt. Meg mi ez úgy egyáltalán? Gondolom nem egy nyelvtudományi mű."
      Nos,
      ez ugyan egy népszerű, vagy mondjuk, hogy közérthető nyelven megírt, eredeti - reményeim szerint mindent felforgató, paradigmaváltó - nyelvfilozófiai és pszicholingvisztikai, nyelvpedagógiai, így alkalmazott nyelvtudományi mű, vagy az szeretett volna lenni. Az álszerénységemet mellőzve: egy alapvető fejlesztési lánc összefüggéseinek és egy felfedezésecskének leírásának.
      Örömömre a szakma számomra is mértékadó, prominenseivel folytatott privát beszélgetéseimben nyitottságot, fogadókészséget találtam arra, hogy a "Tudomány" kezdjen ezekkel a felvetett kérdésekkel érdemlegesen foglalkozni. Hiszen a Tudomány szempontjából az én nézeteim SEJTÉSEK, de ha a Riemann sejtés egy más tudományágban a Tudomány fontos része, akkor miért ne kerülhetnének a Makara-sejtések, hipotézisek és megállapítások a tudományban a maguk helyére? Idő kell hozzá! - biztatgatom vagy áltatom magam.
      (Egyébként az országban négy olyan doktori iskola működik, ahol a nyelvoktatással kapcsolatos kérdésekkel - szerintem csőlátó üzemmódban - foglalkoznak. Hogy hozzájuk is eljut-e, s mikorra a híre a könyvemnek, vagy sem, s hogyan fogadják, az majd kiderül.
      A Világ nagy, és sokak sajnálatára ugyan, de nem Magyarország a közepe. Remélem, hogy a könyv angol fordítása elkészül, és az Amazonon, vagy már portálon hozzáférhető lesz.
      A könyv írása közben titokban egy óriási példakép-könyv lebegett a szemem előtt. Selye János: Életünk és a stressz című, kamaszkoromban olvasott könyve.
      (Ifjabbaknak: Selye János fedezte fel és nevezte el stressznek azt a jelenséget, amiről előtte a világon senki sem hallott, ma meg mindenki tudni véli, hogy mi az, és már kevesen tudják, hogy még az elnevezést is Selye János adta neki.)
      Az érdekfeszítési szándékomból valami sikerülhetett nekem is, hiszen a blogban ezt írja: "Miután kiolvastam/felfaltam, mondhatni egy menetben, a tárgybeli könyvet, azt kell mondjam nagyon érdekes volt."
      Büszkén mosolygok, amikor azt gondolom, tessék nekem másik, nyelvtanulás tárgyú könyvet mutatni, amit "egy menetben" falnak fel az olvasói.
      Szégyellem, hogy a milliárd Ft. helyett millió Ft-ot írt a kezem, és csak akkor vettem észre, amikor már a könyv a boltokban volt. Miklós sas szeme észre is vette, de nem gondolta, hogy ezerszerese volt az általam írt összegnek a közoktatásban a nyelvoktatásra elköltött pénz: "Magyaországon 2011-ben vagy 2012-ben az alapfokú és középfokú oktatási költségek több mint egy harmadát - mintegy 220 millió forintot - a nyelvoktatásra költötték el." BIZONY NEM 220 millió, HANEM 220 MILLIÁRD!
      (Azóta 4-5 év eltelt. Egy hatékony QLL nyelvtanítással nagyobbik fele megtakarítható lenne, hiszen a kiscsoportos képzést, a nyelvvel indokolt nulladik évi képzéseket más tárgyakra lehetne és kellene költeni.)
      Könyvemben az "Utolsó szó jogán" fejezetet megírtam. Illetlenül még valamit hozzá is biggyesztettem. Mit merészelhetek mondani még?
      Talán csak annyit, hogy miután megszabadultam a könyvírás terhétől, már csak a jövővel foglalkozom. És megszületett egy találmányom: a szintézis: CQLL - vagyis a Communicative Quantum Language Learning.
      Kipróbáltam. Bevált. A QLL nem a CLT - Communicative Language Teaching ellenében akar érvényesülni, hanem annak megreformálásával. Hogy a feje tetejéről a talpára állítva befogadható legyen a CLT bűvöletéből lassan kiábránduló szakmának, és valóban stabilan megállhasson a maga lábán.
      Kedves Miklós!
      Rengeteg felvetésre, gondolatra, véleményre kellene reagálnom, de első menetben most ennyi.
      Legjobbakat!
      MGy

      Törlés
    11. Kedves Bea (tanuljnyelveket blog)
      Sok-sok dolog elhangzott-megjelent velem kapcsolatba, és ez megtisztelő. Egyre most reagálnék: "Makara ugyanúgy próbálkozik, mint az összes többi versenytársa. Azt mondja, hogy minden más szar, bezzeg ő, az ő módszere az egyetlen tuti."
      Ennek ellenkezője az igaz. Makara mindig, mindent megindokolt - már a kezdetektől fogva. Tanúság rá az 1995-97 Villámfényben Antológia - http://relaxa.hu/html/kvantumkonyv.htm#5 - kötete, és az ott olvasható írások, pl. egyik sajátom: Makara György: Magyar világújdonság a nyelvtanulásban 1995(!) http://relaxa.hu/html/mgy1. Azóta pedig minden egyes lépés elméleti megokolást kapott, vagy abból származott.
      Pitagorasz tételét belátás, és nem pedig a kételkedés, a hit-nem hit alapján lehet és kell elfogadni. Saját elgondolásaimat pedig mindig a gyakorlatban kellett, amint csak módom volt rá, kipróbálnom. Ezzel töltöttem el életem három évtizedét.
      Sehol sem mondtam, hogy az összes többi szar, de igyekeztem megokolni magamnak is, másnak is, hogy mi mitől szükségszerűen kudarcos. Ha pedig azt mondanám, hogy bezzeg az én módszerem tuti, akkor nem számolnék be a kudarcaimról, vagy elhallgatnám azokat a tapasztalataimat, amiket néhány olyan személy nyelvtanulásával szereztem, ahol az illető is mindent megtett, hogy módszerünkkel ő is sikeres legyen, mi is beszálltunk teljes erővel, és számtalan személyes különfoglalkozással jártunk utána. Voltak, akiken ez segített, de akadtak néhányan, - meg tudnám őket nevezni is -, akiknél nem találtunk megoldást sem, magyarázatot sem.
      Ezekben vélelmem szerint különbözünk a többiektől.
      Azt pedig, hogy egy-egy poliglott hány nyelvet tanult meg egyéni módszerével - mint pl. "The Most Effective Language Learning Method"
      Steve Kaufmann - lingosteve - aki hetente új témája körül elmondja módszere hiteléül személyes sikerét. (Legfőbb bizonyítéka, adu ásza, hogy ő így tucatnyi nyelvet sajátított el.)
      Egyébként köszönöm a megtisztelő figyelmét, és elgondolkoztató véleményeit, ítéleteit.
      Üdvözlettel: Makara György

      Törlés
    12. Medves Molnár Miklós!
      "Az viszont bajom, hogy
      nem érzékelem a gyakorlati fontosságának "kellőségét", potenciálját, (1) kontextusban és (2) tömeges léptékre vetítve.
      * Kiknél működik, kiknél nem?
      * Mekkora igénybevételt/áldozatot jelent az intenzív tanulás (minél rövidebb távon kellene ~600 óra)
      * Milyen arányban, mekkora plusz munkával jön össze egy átlagembernek a középfokú szóbeli (mert annyi nem elég infónak, hogy "volt akinek sikerült").
      A könyvből sem kaptam meg az engem érdeklő válaszokat."
      Nos, akár osztozhatunk az első bajban. "nem érzékelem a gyakorlati fontosságának "kellőségét", potenciálját,
      (1) kontextusban és (2) tömeges léptékre vetítve."
      Bőséges tapasztalatom nem pótolja a szkeptikusok által igényelti "bizonyítékokat". Maradhat ez a kérdés a tudomány nagyra becsült hangyáinak. Több, mint száz PHD-re való téma akad e körökben, ha a PHD vezetők felfigyelnek rá.
      A kiknél nem működik?
      Például egyes halláskárosultaknál, akiknek nyolcszori lelassított hanglejátszás sem elég egy mondat ritmikailag, hangsúlyilag elfogadható elismétlésére. Aztán például azoknál, akik apró zúzott, felmorzsolt önértékeléssel érkeznek az órákra , ha egyszer valamelyik tanulótársuk brilirozásától újra feltépődik bennük a régi seb, és feladják. ("Nem, cím a szerkesztőségben.") Vagy azon ritka emberek egy részénél, aki a Wie heisst Du? kérdésre "Du heisst..."-el, avagy a "What's your name?" kérdésre következetesen a "Your name is"-el kezdik a válaszukat. (Az 5 ilyen angolosból 3-at azért sikeres nyelvhasználóvá tettünk, a másik kettő és az egy németesünk a kudarc-listámat hizlalja. Folytassam? Volt egy megváltozott munkaképességű, rehabilitáltakból összehozott csoport, akik az első tanfolyam után kiharcolták maguknak, hogy nálunk folytathassák. Aztán egyszer csak megbomlott a csoport belső pszichés egyensúlya, és az betett a nyelvismeretszerzésnek.
      "Mekkora igénybevételt/áldozatot jelent az intenzív tanulás"? Fárasztónak fárasztó, de élvezetes. A percről percre megélt AHA-élmények annyi örömöt adnak a csoport tagjainak, hogy derüsem lépnek ki egy 8 órás nyelvi tréning után a kapun. A Herencsényi BECS-es kísérlet egyik fiatalja pedig a 4 hét utáni záróünnepségen halkan, maga elé mondta: "És most hétfőtől mit csinálok?"
      Mihez kell rövid távon 600 óra?
      A QLL módszerrel 3-400 órában eljut arra a szintre, ahonnan már direkt módszerű nyelvoktatással vagy egyéni, mindennapos nyelvhasználattal remekül tovább lehet jutni. Itt ugyanis nincs már szükség az anyanyelvi értelmezésre!

      Törlés
    13. "Milyen arányban, mekkora plusz munkával jön össze egy átlagembernek a középfokú szóbeli (mert annyi nem elég infónak, hogy "volt akinek sikerült").
      Erre számtalan válasz lenne: kinek -mennyi. De nulláról becslésem szerint kb. 400 óra és némi nyelvhasználat - olvasás, anyanyelvi szöveghallgatás, stb. - átlagos érték lehet.
      Vagy itt van néhány konkrét példa: http://www.relaxa.hu/html/rekordok.htm#1

      Törlés
    14. Kedves Makara György!

      Nagyon szépen blogom iránti megtisztelő kedvességét, illetve rendkívül értékes kiegészítéseit. Sőt észrevettem, hogy az ezt a posztot inspiráló "kommunikatív lufi" posztnál is reagált a felvetésekre.

      Biztos látta, de a teljesség kedvéért megemlítem, hogy Bea legfrissebb posztja már a címével együtt is teljesen az ön módszerével foglalkozik.

      http://tanuljnyelveket.blog.hu/2016/07/17/relaxa_villam_qll_kvantum_nyelvtanulas

      Törlés
    15. Huh! Nem láttam Bea blogját, de gyorsan megnézem!
      Megtisztelő... - akármi legyen is benne!
      Üdv.: MGy

      Törlés
  2. Sajnos, béna vagyok, és nem tudok oda belépni az itteni nevemmel, profilommal. A másik, facebookos belépést meg nem akarom használni, bár az működik. Van ötlete számomra, Miklós?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen két külön blogos domain a kettő (blog.hu & blogspot.hu), és én is utálom mindkettő kommentmotorját, zavarosságuk, felhasználóbarátságtalanságuk miatt. Ha nem a FB-accountjával szeretne kommentelni, akkor sajnos a blog.hu-n is külön kell regisztrálni, amennyire én tudom.

      Törlés
  3. De csak félig. Két részre bontottam a hozzászólásomat, de a blog nem fogadta be a második felét...
    Tanulok blogul!

    VálaszTörlés