Magamról

Saját fotó
Főiskolai, majd egyetemi diplomamunkáimtól kezdve világ életemben, adatok, adatbázisok, adattárházak (leginkább Oracle) környékén mozogtam. Mostanság adattárházasként, adatbányászként élem napjaimat.

2010. június 13., vasárnap

Futball VB, 2010

.
Társblog megemlékezik a témáról (két másik téma mellett), így én is elméláznék pár sor erejéig a téma körül:

World Cup 2010.

Az elkövetkező négy hetet a futballvilágbajnokság témája fogja uralni, erre a hullámra minden cég marketingese fel szeretne ülni. Ebben az a vicces, hogy idén - részint a sohasem látott fogadási divat miatt - az adatbányászat is helyet kért magának. Egyre több helyen látok különböző programokat, elemzéseket, melyek a meccsek előrejelzésére tesznek kísérletet (néhány példa itt, itt, itt és itt). Kár, hogy csak négyévente lehet megnézni, hogy mennyire jók ezek a modellek...


Hát idevágóan sok sport-, sok játék- és csipetnyi szakmai észrevételt lehet tenni. :)

Ha idevesszük az EB-t is, akkor kétévente is lehet a témát körbejárni, nemcsak négyévente a VB-nél. :)

Ilyenkor - az én tapasztalatom szerint - lázas tippelőbajnokságok vannak szerte az országban. Munkahelyi, baráti közösségek raknak össze kis pénzalapot, hogy a nyertes aztán mindent vigyen.

Én azt a játékfajtát ismerem, hogy minden tippelő -> minden meccsre vagy előre az összeset, vagy időben folyamatosan meccsenként, egy-egy konkrét eredményt tippel. Ha az irányt eltalálja valaki az egy pont (ki nyer, vagy döntetlen), ha a pontos eredményt is eltalálja az három pont.

Én az életem során a 2004-es EB-t nagy előnnyel nyertem az akkori munkahelyemen (remek érzés volt :o), a 2006-os VB-t egy olyan srác nyerte nálunk, aki bár nem volt kötelező de _előre_ felírta a teljes táblát és úgy nyert nagy fölénnyel (68 pont), hogy mi fordulóról-fordulóra tippelve sem tudtuk megszorítani. Egy másik társaságnál is érdekelt voltam ekkor, de emlékszem nagyon csúnyán 'leszerepeltem'. A 2008-as EB emlékszem nagyon nagy izgalmakat hozott. És idén lesz az első, hogy nem vagyok érdekelt egyetlen tippversenyben sem.

Önmagában az egy érdekes szakmai kérdés, hogy várhatóan mennyi ponttal lehet nyerni egy ilyen 64 meccses VB-n. (Az elméleti maximum ugye 192 pont). Mennyi az "átlagos" pontszám, és mennyire könnyű véletlen tippeléssel akár 0 pontot összehozni. Végül, de nem utolsó sorban mennyire lehet megtámogatni ezt a játékot gépi algoritmikus módszerekkel: mit lehet benne modellezni, vagy éppen mennyire intuitív az egész.

Ami problémát én látok:

* Nagyon nehéz modellezés alapjául szolgáló információkhoz jutni. Hiszen olyan csapatok játszanak egymással a világ négy égtájáról, akik amúgy látni sem látják többnyire egymást.

* Mindenki úriember módjára kitér az olyan újságírói kérdés elöl, hogy mennyire baj egy-egy vis major, például ha egy kulcsjátékos sérülés miatt kiesik. Általában az a standard válasz, hogy az nem lehet baj, hiszen "nem egy ember játszik a pályán, hanem egy komplett csapat", meg "nincs pótolhatatlan ember" stb. A tapasztalat mégis az, hogy például egy Drogba nélküli Elefántcsontpart nyílván gyengébb, mint egy Drogbás. Az ilyen információkat össze kell tudni gyűjteni, és kellően kell tudni súlyozni az eredményes tippeléshez. És elképesztő játékosok estek ki sérülések miatt, a mostani VB kezdete elött is (pár nappal megelőzően).

* Fontos szempont lehet az előrejelzésnél, amit említettem is, hogy például egy VB-döntőre a résztvevők ismeretében (menetközben) vagy nélküle (előre) kell tippelni.

* Sajnos az előrejelzési pontosságnak óriási gátja (szerintem), mind a vétlen bírói tévedés, mind a szándékos csalás (lásd utóbbinál a 2002-es VB durva visszáságait). A véletleneket szinte lehetetlen, a (potenciális) csalásokat meg nagyon-nagyon nehéz modellezni.

UPDATE-1.
Gáspár-Papanek Csaba 2010.06.13. 11:52:17
Nagyon érdekelne, hogy mennyire ponstos előrejelzést adna a tippelők közössége. Ha meg tudnál figyelni nagy számú fogadást, akkor azokból is ki kellene rajzolódnia egy jó becslésnek az eredményre. Mondjuk egy webes fogadóiroda weblogja alapján szívesen játszanék ilyen fogadási játékot...

Én is azt gondolom, hogy ez az útja módja a dolognak a leghasznosabb a témában, amit te is írsz. Amikor én magam nyertem, pont ezt az utat jártam, pláne, hogy mivel sose nem is értettem a focihoz.

Ezzel csak egyetlen apró probléma van, hogy kezdetben, indulásnál nehéz tudni kik a jó tippelők és kik a rosszak. Amin ugye úgy lehet segíteni például, hogy baráti társaságnál rendelkezésre állhatnak az előző EB/VB tippszelvényei (és azok kiértékelései). :)) Most nem firtatva, de azért erősen idegondolva, hogy mennyire etikus ily módon megcélozni a közös díjalapot. Mindez egyébként elvezet a számomra oly kedves 'knowledge aggregation' témához is.

Ez egyébként alapvetően megválaszolja azt a kérdést, hogy hány ponttal lehet nyerni ilyen tippjátékon. Én azt mondom az lehet a valósághoz legközelebbi, amihez leginkább a korrelál "papírformaság". Magyarán, ha papírforma eredmények születnek, akkor magasabb ez a várható pontszűám, ha meglepetések születnek, akkor alacsonyabbak. Hasonlatosan a valódi totóhoz/tippmixhez ott is akkor van nagy nyeremény, ha a meglepetést találja el valaki jól.

UPDATE-2.
Mailben befutott hozzászólás:
Társblog hozzászólásait átemelni hozzád; így könnyű blogot írni. :)

* Totóban a 0 találatos nem inverz esemény (két kimenetel is segít a 3-ból.) - Elképzelhető, hogy díjazták, azonban kicsit furcsállnám. Megjelenhetne egy olyan játékoskör, aki pont erre játszik. Hogy osztod szét a nyereményalapot? (ez csökkentené az egyéb díjakat, ami némiképp hátrányos. Lottó is akkor fogy, ha 1mrd felett van az eredmény), magyarul nem érdek. (Kenó más ebből a szempontból, ott nem függ a kiosztott pénz a játékosok által feltett összegtől a kifizetés totalizatőr(?) vs .....őr játék két különböző játékszervezési stratégia.

* Hány ponttal lehet nyerni? - sztm. erősebben függ a résztvevők számától, mint a meglepetés/papírformától. Egyébként meccsszám körüli pontszámmal már jó lehetsz, nem?

Én értem a viccet! Csak nem szeretem. ;)
Most kezdjem el magyarázni, hogy így mailben érkezett hozzászólásokkal tarkítva a blogpost szövegezése már eltér a társblog hozzászólásinak csupasz kigyűjtésétől? Csak azért sem kezdem el ragozni. ;)

Ami az érdemi részt illeti, alapvetően jogosak az észrevételek. Természetesen a tökéletes tévedést könnyebb eltalálni a totóban, mint a tökéletes telitalálatot, mondjuk az 'inverz'-et idézőjelbe tettem. Igaz a 'komplementer' lehet, hogy jobb szó lett volna, bár ugye az is megtévesztő némileg. Viszont mindkettőnél tud(hat)ja mindenki mire akartam kilyukadni. ;)

Igen van a totalizatőri és van a bukmékeri típusú játékszervezés. Az előbbinél a résztvevő játékosok dobják össze a díjalapot, annak a jó nagy hányadát kapja le a Szerencsejáték Rt. (tudtommal mohóbban, mint szerencsésebb országokban). Ilyen a totó is. Míg a bukmékerinél a játékszervező a saját pénzét kockáztatja. Ilyen a kenó is mint most már kiderült.

Igen, Magyarországon orbitális szívás totózni, szerintem.
* Az internetes fogadások is terjednek és teret nyernek.
* Kevesen vagyunk népességben (fogyunk is).
* Anyagilag sem nagyon gyarapodunk, hogy ilyesmikre költsünk.
* Amennyire én tudom összesen párszázezer szelvényt értékesítenek, úgy hogy messze ez a legolcsóbb játék, régen 40, most már 50 Ft.
* A 13+1 konstrukció is szívás.
Nem akarok hülyeséget beszélni, de a német totó jóval kevesebb meccsből áll hetenként (+1 nélkül!) és hozzá persze jóval nagyobb díjalappal.

Abszolút jogos észrevétel, hogy így is nagyon kevés pénzt osztanak szét, így a nullás találatra már persze hogy nem jut értelmesen.

Hopp most látom a legfrissebb totónyeremények listáját:
Az utóbbi hetekben kétszer sem fizetett a 10-es, a kettővel ezelötti héten a 13-asra fizettek 24.000-et. Azt kell mondjam ez így eléggé szuboptimálisnak tűnik. ;)

Szóval lehet, hogy nem volt tökéletes a kenó-analógiám (játékszervezési szempont miatt valóban), de a 'nullás találat' említése miatt azért volt érdekessége szerintem.

A résztvevők száma, versus papírforma dologban viszont én nem értek egyet a magam részéről, de nyitott vagyok a meggyőzésre.
Előszőr is, ha a legjobb tippelő egyedül játszik, akkor akárhányan csatlakozhatnak hozzá a nyertes pontszám attól még ugyanannyi marad. Jó ez csak vicc, amit nem tudtam kihagyni, lapozzunk!
Szerintem laposodik a görbe, teszemazt kétszer annyi játékos esetén csak nagyon kicsivel nő a győztes pontszám emelkedésének valószínűsége, szerintem.
Az én perdöntő érvem a papírformaság fontossága mellett (ebben a mi kontextusunkban), hogy a jó tippelők egy-egy meglepetést még csak-csak ki tudnak találni, de sok meglepetés esetén a hosszú távon minden tippelő más-más meglepetést fog kitalálni, ha és egyáltalán kitalál. És ezért csökken a győztes végső pontszám. Rengeteg nulla lesz, még a jó tippelőknél is.
Érdemes belegondolni, hogy ha adott határon túl növekedne a megjátszott szelvényszám a totóban, akkor át kellene-e térni a 14+1-es játékra? Szerintem nem. Ahogy az értékesített szelvényszám csökkenésével sem tértek át a 12+1-es játékra. Nekem úgy tűnik így érzésre, hogy a szelvényszám-növeléssel csak a díjalap nő és a telitalálatosság ugyanúgy hullámozna hétről-hétre.

Egyébként szerintem (is) a vázolt tippjátékban a meccsszámnyi (azaz itt a VB-n 64) ponttal már esélyes tippjátékot nyerni.

6 megjegyzés:

  1. Adatbányászati részhez nem tudok hozzászólni. Magához a foci témához inkább. Nekem valami olyan érzésem van, hogy a válogatott játékok már nem annyira népszerűek, mint régebben volt. Ma a klubcsapatok előbbrejutását figyelni izgalmasabb, és ilyenmód azok játéka is sokszorosan jobb, mint az országos válogatottaknak. Sokszor előrébbvaló is klasszis játékosok esetében, félti a klub a játékosát, a sérülésektől.
    Újabban a felkészülés is nehezebbnek tűnik, hiszen vezető játékosokat nem ad oda a klubjuk a felkészüléshez. Bár konkrétan a VB esetében nem tudom, hogy volt-e ilyen helyzet.
    Olyan nemzetek csapatai erősödtek az utóbbi években, akikről anno nem is hallottunk (gondolok afrikai, ázsiai országokra)

    Azaz a tippelés alapjául szolgáló adatok már alapból nem kiszámíthatóak. Persze értem, hogy a tippelést mások tippelésére alapozva érdekes megmodellezni...

    [Apropó: ha jól emlékszem anno régen állítólag a totó fizetett a "0" találatos szelvényekért is, mert legalább olyan nehéz produkálni, mint a telitalálatot.]

    Az jutott eszembe, hogy az oddszok megállapítása sem egyszerű feladat ebben a környezetben, azaz valami módon talán épp adatbányászok végzik(?)... ;)

    Ha a fogadóirodák oddszai alapján próbál az ember tippelni, lehet, hogy az is egy jobb eredményt hozhat?

    VálaszTörlés
  2. Ilyen hozzászólásokért tud nagyon hálás lenni egy bloggazda; köszönet érte. :o)

    A válogatott meccsek is népszerűek lennének, szerintem, hiszen a nemzeti érzés, az összetartozás élménye nagyon felemelő tud lenni. Kár, hogy a foci terén (is) például ezt mi magyarok eléggé elfelejtettük.

    Én a gondot ott látom, hogy hihetetlen megnőtt a terhelésük a labdarúgóknak. Vannak a nemzeti bajnokságok, nemzeti kupák, ligák, nemzetközi prondon Bajnokok Ligája, aztán vesztes csata után is esetleg Euróliga, egyre több körmérkőzéses nem egyenes kieséses szakasszal. De egy VB is most már nem 16 csapatos, és 64 meccset jelent. Egyébként azon klubcsapatok akik játékost adtak a VB-re, szép summát fognak kapni a VB-ért, kvázi fájdalomdíjként.
    Azt akarom csak mondani, hogy hiába van/lenne érdeklődés a VB-re, az induló meccsek a híradások szerint eléggé harmatosra sikerültek. Én ezt arra vezetem vissza, hogy a legprofibb játékos sem tudja folyamatosan a formáját hozni, ha nem pihent és/vagy nem egészséges.

    Abban maximálisan egyetértek, hogy itt Európában, ahol jobban szem elött vannak a klubcsapatok, a tippjáték is sokkal inkább másképp néz ki.

    Azt nem tudom, hogy a totó fizetett-e valaha is a nullás szelvényért, most szerintem nem fizet, de elhiszem, hogy így volt régen, hiszen az tulajdonképpen egy 'inverz' telitalálat. A Kenóban egyébként tudtommal most is van olyan játék, ahol a nullás találat is fizet.

    Amennyire én tudom (egy ott dolgozó barátom révén) külön csapat foglalkozik az odds-okkal a Szerencsejáték Rt-ben. Az évek során nagyban finomodtak a módszereik, amik az odds-okban is tükröződik; régebben sokkal több egyforma odds-hármas volt, mint mostanság.

    Szerintem fontos vezérfonál a fogadóirodák oddszai, pláne, ha meg van fejelve az oddszok változásával is. persze kérdés mihez. A VB-tippjátékhoz nem állnak rendelkezésre az adatok, a fogadóirodák adatait a világ négy égtájáról, még internettel sem könnyű összeszedni.

    VálaszTörlés
  3. Érdemben továbbra sem, tudok hozzászólni a témához :)
    Kicsit megpróbáltam utánajárni a témakörnek, több-kevesebb sikerrel.
    Wikipedián van totó címszó:
    http://hu.wikipedia.org/wiki/Tot%C3%B3
    viszont nem hangsúlyozza a null találatos szelvény létezését. De említ olyat, hogy az 50-es években próbálkoztak több variációval is, amibe szerintem beleférhet ez is (én is arra az időszakra tettem volna amúgy)

    Viszont kiindulásként adott egy jó ötletet a wiki: http://toto.lap.hu/
    Ahol, böngészve találtam odds-okat felsorakoztató weboldalt: http://foci.vilag.info/

    Más: a totó mint olyan szerintem leágazóban van. Helyét az ún. Tippmix vette át. Nem ismerem közelebbről, azaz azt a részét, hogy milyen típusú játék, ki finanszírozza a nyereményalapot. Itt viszont bármire lehet fogadni. Lehet csak egy meccsre, vagy többre egyszerre, attól függően változik az odds, és ezzel a nyerhető összeg. Lehet konkrét eredményre tippelni akár, ki lő gólt, esetleg hányat lő "X" játékos... sőt, szerintem még arra is, ki lesz a kezdőcsapat, vagy hogy ki melyik térfélen kezd :))))
    Arról viszont fogalmam sincs, hogyan állapítják meg (számítógéppel szerintem) az oddsokat....
    Lényeg, hogy magát a fogadást teszik érdekesebbé, izgalmasabbá a játékosok szempontjából, és valahogy könnyebb elhinni, hogy van esély nyerni :)))

    VálaszTörlés
  4. Gondolom _leáldozóban_ van a totó, míg a tippmix egy speciális megközelítése lehetne _leágazása_ a totónak. :o)

    A tippmix bizony bukmékeri és nem véletlen szerintem sem, hogy jóval népszerűbb lett időközben a totóhoz képest. Bár a Szerencsejáték Rt itt is sokkal ellenszenvesebb (itthon Magyarországon), mint akárcsak a szlovákoknál (az ottani játékszervező/k/). Lásd 3-as meg 5-ös kötések korlátait, meg az odds-ok barátságosságát. Csak jóval azután kaptak észbe és korrigáltak, amikor megindult Szlovákia felé a tippmix-turizmus.

    VálaszTörlés
  5. Nem ismerem részleteiben a tippmix lehetőségeit, de az valóban tény, hogy ma már bármely fogadóirodában lehet játékra fogadni, nem kell országon belül maradni. És így a konkurencia növekedésével talán a magyar viszonylatok is javulni látszanak :)

    VálaszTörlés
  6. Így van: az internet még a mohó vaskalapos Szerencsejáték zrt-seket is jobb belátásra tudja bírni. :o)

    VálaszTörlés