Magamról

Saját fotó
Főiskolai, majd egyetemi diplomamunkáimtól kezdve világ életemben, adatok, adatbázisok, adattárházak (leginkább Oracle) környékén mozogtam. Mostanság adattárházasként, adatbányászként élem napjaimat.

2011. június 17., péntek

Mi predesztinál sikerre egy adatbányászprojektet?

.
Szakmai társblogon olvastam az imént a tárgybeli témában egy friss posztot.

A 7.sikerkritérium

"Egy népszerű ökölszabály alapján egy jó adatbányászati projektnek hat sikerkritériuma van: legyen
(1) sok sorból álló
(2) attribútumokban gazdag adathalmazunk, melyben legyenek az adatok egyrészt
(3) tiszták, másrészt
(4) jól reprezentálják a prediktív modellekben körüljárt eseményt. Ezen túlmenően fontos, hogy a projektre
(5) jól mérhető legyen a ROI, illetve a vállalati környezet olyan legyen, hogy a kapott eredmények alapján a menedzsment ténylegesen változtathasson a korábbi folyamatokon, azaz
(6) akcióképes legyen a vizsgált tématerület.
(7) rövid válaszidő"
A téma nagyon jó (a hét mesterlövészre utalás különösen szellemes telitalálat), a poszt helyből és azonnal hozzászólásra inspirált, plusz van akkora fontossága/jelentősége a kiinduló felvetésnek, hogy "replikáljam" ide is. Pláne, hogy egy blogposztban nem lehet mindent és teljeskörűen leírni, biztos lehet kiegészítéseket tenni egyéni megfontolásokból... ;)

* Én például jobban szoktam vágyni kevesebb, de nagyobb magyarázó erővel bíró attribútum(kombináci)okra. Az KDD-s Orange-verseny is rámutatott, hogy nagyon gyorsan el tudnak szabadulni a potenciális magyarázó-változók.

* Bár jóféle technikák vannak kezelésükre, mégis alapból hálás tud lenni, ha (1) kitöltöttek ("missing value"-mentesség) valamint (2) minél inkább mentesek a kiugró értékektől (outlier)az attribútumok. A nagyobb/jobb kitöltöttségért olykor nagyon meg kellhet küzdeni, az én tapasztalatom szerint

* Nagy öröm volt olvasni a "jól mérhető ROI"-ról. Részint mert nincs triviálisan a köztudatban (szerintem) a dolog nehézsége, másrészt az adatbányász komfortérzetét is nagyban javítja a korrekt mérés/visszamérés lehetősége.

* Az akcióképesség ilyetén hangsúlyozása engem elsőre megdöbbentett. Értem persze a felvetés jogosságát (amúgy se jó sose az öncélú l'art pour l'art játszadozás, nemcsak az adatbányászatban), de azért felveti a kérdést (pláne az eggyel korábbi "börtönfenyegetettséges" blogposztommal összhangban), hogy meddig terjed az adatbányász hatóköre. Számomra sokkal fontosabb idevágóan az adatbányász(-projekt) hitelessége, meg ennek hangsúlyozása, aminek alapján a menedzsment megbízik az eléje tálalt infókban majd dönt a további lépések mikéntjéről, másfelöl, hogy ne vállalati klikkharcok martaléka legyen egy értékes adatbányászati elemzés, azaz legyen motiváció a menedzsmentben az objektív mérlegelésre .

* Nagyon hasznos felvetés volt az eredeti blogposztban a "feketedoboz-effektus" mérlegelése. Én azt a példát hoznám, hogy a potenciális - kézzel leellenőrízendő - csalók listájára pénzügyi szektorban is el tudok képzelni feketedoboz-os adatbányász algoritmust, a minél teljesebbkörű azonosítás érdekében és valóban ügyfél-szegmentációra vagy guide-technológia esetén sokkal kevésbé "adható el" a feketedoboz.

* A legérdekesebb viszont kétségtelenül a poszt-címadó 7.sikerkritérium. ;)

- Így első belegondolásra és nagy százalékban a válaszidő és a pontosság többnyire egymás kárára tuningolható leginkább. Magyarán létezhet "optimum" a két szempontra.

- Van egy harmadik aspektusa a rövid válaszidőnek méghozzá a skálázhatóság. Ugyanis a gyakorlat az az, hogy úgy nőnek az adatok (az "égig"), hogy a már egyszer implementált megszokott válaszidőket implicite el is várjuk. Azaz durva példával élve kétszer akkora adattömegre elég legyen még egy gépet beállítani, hogy minden funkcionalitás tudjon a régi válaszidőkkel menni.
Tipikus példa lehet egy Netflix (rohamosan növekvő ügyfél- és filmbázissal).

- Én ha választhatok jobban szeretem a pontosságot választani, mint a rövidebb válaszidőt, de el kell fogadni, hogy az "idő pénz". De ekkor is felhasználóként / ügyfélként szeretném látni, hogy a rövidebb válaszidő tényleg nagyobb profitot hoz (nem öncélú a rövidebb válaszidő a "látványért" magáért)

Update
Az eredeti blogposztot író Gáspár-Papanek Csaba kommentje:
Lehet, hogy nem írtam le teljesen egyértelműen, a válaszidő alatt nem a modellezés futási idejét értem, hanem azt, hogy egy modell való életben történő használatáról milyen hamar kap visszajelzést maga a megrendelő. Szóval ez nem az adatbányászati folyamat belsejében megjelenő technikák, hanem magának a feladatnak a tulajdonsága.

Tényleg nem akartam végtelen hosszú blogbejegyzést írni, ezért talán nem is emeltem ki eléggé, hogy itt a sikerkritériumoka valójában a környezetről szólnak: mikor lesz sikeres egy adatbányászati projekt, milyen feladatok alkalmasak arra, hogy sikeres projektet csináljunk belőlük.
Nyilván nagyobb az esély a sikerre, ha hamarabb jelentkezik a(z) (esélyes) pozitív visszajelzés.
Talán idevág a fociból vett analógia, hogy az edzők 2-3 évre szeretnek tervezni úgymond csapatot építeni, de elég lehet 1-2 vereeég a bajnokságban, hogy aztán mégis iziben repüljön az edző.
Valóban nehéz egyeztetni a folyamatos azonali sikeréhséget a hosszabbtávú stratégiai tervszerűséggel. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése