.
v2014-08-03, vasárnap délután volt az utolsó módosítás a blogposztban.
Informatikus-adatbányászként
nem egy árajánlatot készítettem, illetve vettem részt készítésükben, így aztán
mindig érdekesnek tartom, ha szembesülök, hogy más szakmák
(képviselői) ezt hogyan csinálják. És így kézenfekvően nyílik lehetőség,
hogy az ember végiggondolhassa a témával kapcsolatos generális/standard illetve specifikus
aspektusokat is.
Egy konkrét - velem megesett - horrorsztori kapcsán annyi információ gyűlt össze, hogy muszáj volt négy részre szétvágni az eredetileg egy blogposztnak szánt írásomat.
Téma felbontása:
Az első részben az árajánlatkészítési folyamatot általában - esettől függetlenül - járnám körül.
Árajánlat-csalás Mesterházy-Nagy Zsolt (InterPorta) módra I.
A második részben magát az árajánlatot általánosságban - esettől függetlenül - járnám körül.
Árajánlat-csalás Mesterházy-Nagy Zsolt (InterPorta) módra II.
A harmadik részben a konkrét sztorit írnám le, ami velem esett meg
Árajánlat-csalás Mesterházy-Nagy Zsolt (InterPorta) módra III.
A negyedik részben pedig az eset kapcsán világrajött konkrét árajánlatot elemezném.
Árajánlat-csalás Mesterházy-Nagy Zsolt (InterPorta) módra IV.
Mit tekintek én egy korrekt árajánlatnak, milyen ismérvei vannak,
milyen információknak kell benne lennie? Amik egyike sem teljesült
gyakorlatilag a konkrét elemzett esetben, egyébként.
- Fizetős
árajánlatot egyeztetési fázisban meg kell előzzön egy korábbi minta
árajánlat elküldése (neveket kitakarva), hogy tényleg megéri pénzért
árajánlatot csinálni. Ezzel bizonyítja a szolgáltató a korrektségét, meg
javarészt megelőzheti a későbbi vitát. Ha ezt magától nem teszi, akkor azonnal
kockáztatja a saját szakmai-tisztességet illető hírnevét, azonnal rávetül a csalás gyanúja, ráadásul igen megalapozottan.
-Az árajánlatnak megrendelő ügyfél által érthetőnek, értelmezhetőnek kell lennie, hiszen azért készül, hogy az ügyfélet támogassa döntésében. Lényeget nem befolyásoló szakhalandzsa kerülendő.
-
Az árajánlatnak nem csak érthető nyelvezeten kell készülnie, hanem
minden olyan előzetesen is tudható információt kell tartalmaznia, ami a
megrendelő ügyfél döntését befolyásolhatja, általuk megalapozhatja
bizalmát a szolgáltató felé.
- Az ügyfél felé közvetítendő - pláne fizetett - plusz információknak,
lényeginek/relevánsnak, hozzáadott értéket tükrözőnek kell lennie. Az
ügyfelet nem érdekli, hogy a piaci kofa Mari néni sárga vagy piros
cipőben szedte az almát. Ha az ügyfélnek elég egyetlen végösszeg is
(döntéséhez), akkor ezt árajánlatkészítés során előre tisztázni kell,
különösen így van ez pénzes árajánlat esetén. Nem feltétlenül indokolt a pénzes árajánlat, ha elég egy nagyságrendi összeg (ami adott esetben lehet túl nagy is, túl alacsony is, hogy további részletek fontosak legyenek)
-
Árajánlatnak tükröznie kell, hogy a szolgáltató meg akarja csinálni a
szolgáltatást. Ha nem akarja, akkor ne is kérjen pénzt.árajánlatért.
Önmagában az árajánlatnak nincs értéke egy ügyfélnek. Hiába adja Pista
bácsi fele áron az almát a piacon, ha nincs neki eladható almája. ;) Az
meg végképp nonszensz, hogy pénzért tudja meg az ügyfél, hogy Pista
bácsi fele annyiért adja azt az almát, amiből nincs is neki eladó.
-
Az árajánlatnak pénzes esetben is kell lennie ingyenes
alternatívájának. Amit otthonról számítógép mellöl megadhat a
szolgáltató, arra az esetre, ha nem akar extraköltséget emiatt magára vállani a megrendelő, árajánlati fázisban.
-
Egy árajánlat lehet testreszabott egyedi árajánlat, és lehet általános
célú árajánlat (standard sablonokkal). Nyilván az utóbbiért
tisztességtelenség pénzt kérni.A piacon Mari néni sem pénzért
mondja meg, hogy mennyiért adja az almáját.
-
Az árajánlatban az ár egy fontos tényező, de nem csak az egyetlen tényező, ami
alapján dönt egy megrendelő.Továbbá, ha több árajánlatot vet össze egy
megrendelő akkor az árajánlatoknak összevethető sarokpontjai alapján
szeretné döntését meghozni. Ha egy szolgáltatás bonyolult és/vagy
specifikus, akkor ez hatványozottan igaz. Ha ráadásul pénzes az
árajánlat akkor meg aztán végképp.
- Teljes csere
olcsóbb lehet egy pont után (túl sok javítás esetén) utóbbi már nem éri
meg egyszerűen. Ennek komoly aspektusai vannak a fizetős árajánlatra
nézve is. Nincs releváns információja az ügyfél felé egy felesleges és
drága javítgatás árajánlatban való kirészletezésének. Sőt egyenesen megkérdőjelezheti a
fizetős árajánlat létjogosultságát is. Korrekt szolgáltató ezt ingyen
és előzetesen elmondja.
- Kell szerepeljen egy árajánlatban
* Ár, fizetési ütemezéssel, -feltételekkel.
* Átfutási idő. Mégpedig szakaszoltan/ütemezetten.
* Hányan dolgoznának a projekten, milyen ütemezéssel. Informatikában CV-t is kell mellékelni. Ezt egy egységáras (tömeges jellegű) burkolásnál nyilván nem kellene megtenni, de
fizetős árajánlatnál már azt gondolom igen. Nem kerül sokba a
szolgáltatónak és mégis hasznos lehet az ügyfélnek (ha extra költségekbe
veri magát már árajánlat szintjén is).
* Anyagárnál tételesen bontani kell mennyiség*egységárra. Megmelíteném, hogy ilyen információkat én ingyen is megkaptam iparosoktól az elmúlt időszakban többször is (írásba foglaltan).
* Tételesség általánosan is. Ha több (pl.: burkolat)hibát kell javítani, akkor tételesen kell feltüntetni
az egyes hibák javításának költségeit. Triviális elvárás, hogy javítás esetén csökkentendő lehessen a végösszeg: csak egyes fontosabb /és/vagy olcsóbban javítható hibák kerüljenek kijavításra.
*
Előzetes (pláne fizetett) felmérés információi
+ miért volt
indokolt/fontos a felmérés
+ miben segíti az ügyfél döntését
+ mi volt
tapasztalható
+ minek mi a következménye
+ mi várható
+ ha fényképek
készültek, akkor azok dokumentumba illesztése
+ stb.
*
Szolgáltatás teljeskörűsége. Engedélybeszerzés szükségességénél,
például.
+ Lehet jelezni, hogy szolgáltatói ilyetén műveletvégzésnek mennyi a tarifája.
+ Lehet jelezni ELŐRE a
megrendelőnek, hogy ilyen kihívásokkal kell küzdenie megrendelés
esetén, ennek függvényében kérjen (pénzes) árajánlatot.
Magyarországon
komoly hendikep a (sokszor felelsegesen bürokratikus és drága) engedélybeszerzés, projektek létrejötte múlhat rajta. Ezzel viszont nem szabad visszaélni, csalni (pénzes) árajánlatnál a megrendelő kárára.
* Megrendelőt terhelő szolgáltatói elvárások részletezése
+ lakáskulcsot kell-e adni
+ szomszédok informálása, egyeztetési szükségességek
+ mikor hogyan lehet - nem lehet közelekedni a lakásokba
+ stb.
* Van-e nehezítő, drágító körülmény konkrét esetben, ami emeli a szokásos árat? Ha igen, akkor mi és hogyan?!
* Projekt-kockázatok külön szekcióban való precíz kirészletezése.
* Referencia
* Csinált-e egyáltalán valaha olyasmit amire árajánlatot ad a szolgáltató, ha igen mennyit (mennyire rutinszerű a dolog)?
* Árgarancia kérdése. Nyilván van infláció meg egyéb árgaranciát befolyásoló tényező.
+
Ezeknek a tényezőknek a realitások talaján kell maradnia. 1 hónap
árgarancia mindenképpen kevésnek hangzik, pláne, hogy neadjisten háborús vis maior
is megakadályozhatja a szolgáltatót a szolgáltatás teljesítésében. Pro és kontra egyaránt fontos a realitás.
+ Rövidebb árgarancia határidő helyett
számolási algoritmust célszerű adni (pl.: HUF-CHF árfolyamhoz kötéssel).
Tehát ne az legyen, hogy csak egy hónapnyi szavatossággal bír egy drága pénzen vásárolt árajánlat.
+Beépített
indokolatlan árnövelést nem tartalmazhat az árajánlat, azaz fixnek kell
lennie az árnak a lehetőségek legvégső határáig.Nyilván további
megrendelői igények növelhetik a végső árat. És lehetnek előre nem
látható de reálisan nem valószínűsíthető műszaki problémák, ezeket viszont be kell árazni szintén.
2014. augusztus 3., vasárnap
Árajánlat-csalás Mesterházy-Nagy Zsolt (InterPorta bt.) módra II.
Címkék:
árajánlat,
betondoktor,
betonkozmetika,
burkolat,
csalás,
felújítás,
fizetős,
Interporta Bt.,
javítás,
Mesterházy-Nagy Zsolt,
műkő,
Páty,
pénzes,
Presstone Bt.,
referencia,
terazzó,
terrazzó
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése