2013. június 1., szombat
Adatbányászat és sikerdíjas projekt
A legfontosabb, hogy aktualitásként és csak úgy l'art pour l'art, minden laikusnak és szakmabelinek ajánlom az Andengo-blog legfrissebb blogposztját: Pi és a prímek üzenete
Számomra élmény volt olvasni, annyira szívemből szólt. Az említett mindkét forrás számomra is releváns élmények.De nem erről szeretnék a továbbiakban írni :)
A sikerdíj-tárgyra térve nagyszerű és inspiráló blogposzt jelent meg a minap az említett blogon:
Kis pénz kis foci, nagy pénz nagy foci?
Az ebben foglaltakkal is, meg főleg az üzenetével alapvetően egyetértek, én az alábbiakban egy másik (egyébként jóval drasztikusabb) olvasatot szeretnék megosztani a témával kapcsolatban..
(1) Az egész IT-iparban az adatbányászatnak kéne a legtisztább ágnak lennie, a visszamérhetősége miatt, legalábbis az osztályozásnál mindenképpen (ami alapján ugye tárgyilagosan kiértékelhető versenyek is rendezhetők), mégis itt történnek talán a legtöbb és/vagy legnagyobb inkorrektségek meg lyukrafutások az én tapasztalatom szerint mind megrendelői, mind szállítói oldalról. Azért érdekes egy ellentmondás, érdemes lehet ebbe belegondolni.
(2) A sikerdíj analógiájára én definiálnám a kudarcdíj fogalmát is. ;) Óriási vesztesége az iparnak a sok rosszul felépített és/vagy menedzselt adatbányász-projekt. Sokszor van, hogy mindenki anyáz mindenkit (akár pusztán "csak" az ember háta mögött), az őszinte konklúzió levonására alig-alig látni példát. Az üzleti-projektes adatbányászat nem akkora sikersztori, olvasatomban, hogy ne igényelné a számvetést..
(3) Én a magam részéről amennyire tőlem telik egyenesen szabotálni akarom a sikerdíjas projekt-konstrukciókat, a korrekt feltételek definitive is létező hiányának okán. Ha versenyezni akarok, meg sikerdíjra vágyom, akkor ott a Kaggle :) Ha a többi szakmabeli is így tesz, akkor a megrendelők esetleg elgondolkoznak, hogy mennyire üdvözítő az út amit kitűztek maguk elé evvel (némi visszaélés feelinggel).
Miben lehetnek sárosak a beszállítók (hogy a saját portám felöl induljak):
- Előrejelzés címén kopasz logisztikus regresszió, pláne horribilis díjazásért. Pláne, hogy van olyan feladat, ahol nagyon gyengén teljesít a logisztikus regresszió, hiába szereti mindenki.
- Pár magyarázó változóra pár histogram végeredmény, zajként a nagy összképen belül. Adott esetben a komoly üzleti tartalmú összefüggések teljes mellőzésével.
- Egy-két hónapig működik a modell, gyenge prediktálási stabilitás miatt.
- Csak egy prezentáció a végtermék, folyamatintegráció legteljesebb hiányával.
- Nincs monitoring, nincs faltól-falig visszamérés (költség-haszonelemzéssel),
- Sikertelenség nem korrekt konkludálása, ami másoktól is elveheti a levegőt (meg sem születendő hasznos projektek formájában)
- Ugyanazt másutt is eladva: megfosztva a megrendelőket témából származó specifikus comparativ előnyüktől (amiért részben legalábbis fizettek).
Miben lehetnek sárosak a megrendelők?
- Konkréten láttam, hogy egy multicég kb. 28 éves marketing menedzserhölgye, aki Churn-elemzés elött a liftről sem hallott, nemhogy bármilyen minőségi mutatót meg tudott volna fogalmazni, projekt közben 20-40-szeres lifteknél - súgás alapján - kevesellte a modell-recall-t. De olyannyira, hogy képes volt kijelenteni, hogy nem fizeti ki a projektet, sőt belehajszolja a beszállítót a szerződés-nemteljesítés miatti kötbérezésbe. A szállító mehet a bíróságra, ha egyébként minden mást korrekten leszállított.
- Mindezt természetesen eBid után, hogy végletekig menjen lejjebb természetesen a költség. Persze idő nincs, belső vállalati erőforrás nincs, mert más fontosabb (dolgozzon a szállító, majd legfeljebb nem lesz jó és/vagy elszállnak a szállítói költségek).
- Az eBid-hez láthatóan nagyon értenek a megrendelők, de utána a "kegyből megkapott" projektért aztán meg a szállítónak a csillagos eget is le kell hoznia és természetesen iziben, de ami persze adott esetben még mindig elégtelen lehet az elégedettség eléréséhez.
- A titkossági igények miatt alapvető információk el vannak zárva, blackbox alapon kell tenderezni.
- Semmilyen előzetes rugalmas játéktérre általában nincs lehetőség: értelmezésemben ez az adatbányászat halála. Blackbox-ba fejes ugrás sokszr az egész projekt, egy-egy tender megnyerése után is.
- Természetesen kellő távlatú idősoros adatok is hiányozni szoktak, hogy a prediktálási stabilitás sztorija még nehezebb legyen, nem elég ha csak önmagában nehéz.
- Na és a fentiekhez kapcsolódik az újabb adatbányászt potenciálisan tovább zsigerelő sikerdíjazás.
Én azt az utat választottam, hogy nem vagyok hajlandó belemenni a sikerdíjas konstrukciókba. Eddigi - koromból is fakadó - nem rövid pályám során rengeteg üzleti visszásságot voltam kénytelen lenyelni, csak annak az egy dolognak az apropóján is, hogy a pénz mindig az üzletnél van, ugyanakkor ezáltal a projekthez szükséges perdöntő információk és a pénz nem egy kézbe koncentrálódik az esetek döntő hányadában.
De persze vannak jobbító szándékú javaslataim, hogy ne ennyire tragikus hangvételű legyen a posztom, pláne, hogy optimista derüs ember lennék vagy mifene. :)
- Játékteret kell korrekten specifikálni. Ez így túl általános, de talán érthető mire akarok kilyukadni. És konstruktívan kell benne résztvenni. Ha ebben például a megrendelő nem partner, akkor tudni kell megálljt mondani. Ott egyéb lappangó inkorrektségek is esélyesen tudnak később napvilágra kerülni.
- A megrendelőnél legyen (1) vagy idő, (2) vagy értelmes költségkeret (például Kaggle-versenyre), vagy a fentebb rugalmas játéktér, lehessen például kiszállni, ha a korai fázisban kudarcosnak látszik a sztori.
- Ne a szállító feleljen mindenért, állja az összes költséget, stresszet, létezik felelősségmegosztás elve is..
- Válasszuk szét az adatbányászatot klasszikus bevált egzakt valamint inegzakt részekre. Az én jelenlegi álláspontom szerint az elsőre hajlandó vagyok hagyományosan módon tendert is beadni, "győzzön a jobb" jeligével, az utóbbi inegzakt részt viszont kizárólag csak tesztelten megbízható partnernél vagyok hajlandó elvállalni, perdöntően esélyesen inkább csak külföldön.
- Az is egy lehetőség e szétválasztásra, hogy egyik projekt fázisban álljon elő csak az akár versenyzésre is alkalmas egyébként security igényeket is kielégítő csupán számokból álló dataset, frameworkkel, folyamatintegrációval, stb., aztán második inegzakt fázisban induljon a modellezési-hajrá! :)
- Csökkentsük a black-box effektust, ez jót tehet mind a megrendelő, mind a szállító idegrendszerének egyaránt. :).
- Legyen dataset amiben van idősorral: prediktálási stabilitást is lehessen mérni.
- Ha fontos a sikerdíjas koncepció meg a minőségbiztosítás (az inegzakt rész mutatóinál), akkor kedves megrendelő tessék Kaggle-versenyt csinálni, vagy hasonlót saját erőből szervezni.
- Szakadjunk el a lift mágikus primátusától. Nemcsak egy mutató a világ. Annyi okosság van a szakmában: kezdve a klasszikus recall-lal, aztán prediktálási-stabilitás, valódi erős és esetleg időben állandó változók megtalálása valós erő kimutatásával, changepoint detection, öntanuló folyamat javaslat pl.: churn modell váltására (már ez sem sci-fi).
- Vagy legyenek értelmesebb az adatbányász-projektek szerződések jogi szövegezései, vagy nőjön a felek közti "gentleman agreement" hatásfoka, kerülendő a "nem fizetünk" felállást.
- Megjegyzem eddig egy szó sem hangzott el a domain-specifikumról. Ami alaposan ellene dolgozik a sikerdíjnak, ahonnan ugye az egész poszt-felbuzdulás indult. Nem lehet összevetni látatlanba még két biztosítós churn-modell-t sem. Lehet, hogy a gyengébb liftű modellben több a komoly szakmai tartalom, mint a másikban. A Kaggle-versenyek ezért jók, mert ott megvan az összevethetőség.
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése