Magamról

Saját fotó
Főiskolai, majd egyetemi diplomamunkáimtól kezdve világ életemben, adatok, adatbázisok, adattárházak (leginkább Oracle) környékén mozogtam. Mostanság adattárházasként, adatbányászként élem napjaimat.

2016. május 1., vasárnap

Recommender systems (ajánlórendszerek) egy érdekes aspektusa

Az utolsó utáni +1 poszt témája a (zenei) hobbimhoz kötődik. Szabad időmben szeretek kottás videókat csinálni, manapság már két irányba is terjeszkedően:

(1) Fiatal művészek, modern, hangtechnikailag jobb minőségű, XXI.századi aktualitású felvételeinek egyfajta megtámogatásaként.
http://www.youtube.com/tnsnamesoralong

(2) A régi hangrögzítési archivumból a referenciaerősségűen jó/erős felvételek kiválasztásával a szerzők/művek megtámogatásaként.


Előzmény a szakmai részletekhez:

Ma az imént játszásiból elgondolkodtam, hogy egy index.hu vagy bármely online lap egy Ma is tanultam valamit mintájára be tudna-e fogadni választéknövelésként kottás videókat, ismeretterjesztési / közösség(építési) céllal.

És arra jutottam lenne benne potenciál, még külföldről is vonzhatna nem magyar nyelvű olvasókat (ahogy egyébként egy sakk is nemzetközi nyelvű). Én valahogy vonzódom ezekhez a nemzetközi nyelvezetű dolgok iránt, amik a legkisebb nyelvi akadály mellett a legmaximálisabban őrzik/közvetítik korrekten a tartalmat, szemben akárcsak az angol nyelvvel, gondoljunk itt egy szlenges néger-filmre. :)

Gyakorlatilag lehetne, újszerű, modern köntösbe ágyazott, ingyen tartalom, heti/napi 1-2 videóval, nulla verbalizmussal (maximum infó jelleggel, oly sok gondot okozó szubjektivitás nélkül). Az egésznek központi veleje lenne, hogy
(1) ismeretet/infót terjeszt csak szigorúan és nem pedig fősodratú véleményt, esztétikai értelemben vett "kritikát".
(2) később kifejtendőek alapján ajánlórendszerként (szavazós-fórumos keretrendszer mentén)
(+1) a szívemnek oly kedves komolyzenének modern (mai világban gyökerező) és tárgyspecifikus impulzust adni.

Ha én szervezném/csinálnám ezt a cuccot én - fentiekből kitalálhatóan - tuti közösségépítési jelleggel csinálnám. A legfontosabb konkrétum ez ügyben:

(1) az olvasók javasolhatnak a listára kottázandó műveket, előadásokat és szavazhatnának a meglévő listára (publikálási sorrendre), amit lehet véleményezni is, illetve

(2) fiatal előadóművészek (akiknek nem derrogál így is megjelenni) nevezhetnének saját felvételekkel.

(+1) mindent lehet vélemenyezni free-text formában.
* Lassan ötéves tapasztalat alapján, még az én megosztó szubjektív YT-oldalamon is egyrészt csak 1-2% a dislike arány a like-hoz képest illetve
* esetemben 10.000-es nagyságrendű free-text kommentből ha hármat kelett kimoderálnom offtopik/kulturálatlanság miatt, köszönhetően a (zenei) téma specifikumának, magas szintű koherens kevéssé félreérthető zenei alapozásnak (mondjuk én ez ügyben maximálisan igyekszem liberálisnak lenni, minden határon túl is: inkább legyen zaj, mint cenzúra).
* A dolog nem triviális: egy-egy pl.. gasztróblognál ölre tudnak menni egymásnak az emberek véleményük érdekében. Hogy a politikai dühöngőket már ne is említsem.

(+1) A nyertesek (akik jót ajánlottak) pedig nyerhetnének,  játszásiból, kisebb ám értékes nyereményeket.

Nyilván kellene egy-két moderátor/kottázó (több szereplő esetén azért a videóknak előre definiált megjelenésben egységeseknek kell lenniük, szvsz). Ha én lennék (egyik) fontos lenne számomra, hogy képes legyek saját ízlésvilágomon felülemelkedni (maximum vétó-lehetőséget tartanék fenn magamnak és/vagy nem a legtöbb csak második-harmadik legtöbb szavazatot kapót részesíteném olykor előnyben)

Viszont semmiképpen nem mennék szembe a közösségi igényekkel (pláne nem konfrontative: arra ott van a saját csatornám), nem oktroljálnám rá ízlésemet senkire, épp ellenkezőleg számomra ismeretlen hatásoknak engednék, vizsgálnám be, csak annyira, hogy bevállalhatók-e. Hiszen sokkal több a jó, mint a rossz: dőzsölni lehet a (művészi) jóságokban. Ugyanis azt sejtem/vélelmezem, hogy a klasszikus zene ízlés/vélemény világa aggregálható. Minél többen mondják, hogy jó valami, annál biztosabb, hogy selejt nem választódik ki.

Nyilván kellene a zenéhez a megkerülhetetlen jelentőségű kotta, hogy legyen az egész mögött munkafedezet.

Egyfelöl abban semmi truváj nincs, szvsz, hogy csak YT-url -ekre lehet szavazni, mivel tök érdektelen (ráadásul dinamikusan pusztulnának el a linkek, a sajátos, sokszor nehezen érthető/elfogadható Google/Youtube-gyakorlat mentén). A YT-videók ráadásul nagyon széles minőségi spektrumon helyezkednek el, kötött és ezért divergensen szerteágazó képi világgal.

Másfelöl a kotta adja a koherens, tárgyspecifikus, konszenzust teremtő, hozzáadott értéket. Segít a befogadói (analitikus) fókuszálásban a későbbi élvezkedős fázis megtámogatásaként. Fel kell fedezni a kottát, a dallam vonalát, a ritmus lüktetését, a szólamok összeállását, rétegeződését, komplexitását, az ismétléseket, a variálásokat, a szerzői instrukciókat, a hangsúlyokat, a lejátszhatóságot, egyáltalán a benne lévő értékeket, plusz információkat lehet belőle kihámozni (pl.:hangnemtől az előadói különlegességek lefejtéséig). /Kvázi mint idegen nyelven olvasni, ahol szintén nem tud az ember minden szót, mégis tudhatja élvezni, idővel haladva egyre inkább. Azzal az óriási különbséggel, hogy a kottakövetés a mi laikus szintünkön sokkal-sokkal könnyebb, mint idegen nyelven való olvasásig eljutni./

Egy kottás-videó semmiképpen nem tud kiváltani egy jó koncertvideót, de nagyon szépen ki tudja egészíteni. Az én koncepciómhoz semmi más nem kéne mint egy jó minőségű hangsáv és egy kotta (szerző-, mű- és végül előadócentrikusan). Szerzői jogilag is biztosan tudná rendezni egy nagyobb erőterű médiafelület (amire rajongói szinten nincs esély), hiszen mozifilmek tudnak megjelenni egy index.hu-n.

Az egészben az egyetlen költség, hogy kicsit programozni kéne a dinamikusan változó szavazási-listát illetve valamiféle rendezett videó-katalógust (minden más már adott szokott lenni,  publikálási keretrendszer, fórum), de azt gondolom ez elenyésző az eredeti tartalomban lévő potenciálhoz/értékhez képest.

Zárójeles megjegyzés a (kézzelfogható értelemben vett) sikeresség/potenciál-hoz:
2015.júliusáig két YT-csatornán 20 milliós megtekintést lehetett elérni pár százalék dislike/like arány mellett ebben a rétegműfajban annak is abszolút perifériáján, nulla marketinggel ("termék adta el magát"), a végén már 500.000-es havi növekedéssel. Ami aztán nagyon csúnya véget ért két vonalon is:
(1) Több láthatatlan szerzői jogi gigaszervezet egyidejűleg (ami önmagában lehetetlen) magának vindikálta egy olyan videómat, amihez semmi köze nem volt (egy magyar élő koncert), a YT "file dispute" rendszerén keresztül.
(2) Egy kottázó cég Wiener Urtext nem elégedett meg az egyik videóm törlésével, a korábbi YT-gyakorlattal összhangban, hanem kifejezetten el akarta pusztítani a csatornámat.
Ennek nyomán lett végül egyrészt "legalizálva" az alap YT-csatornám (nincs vitatható videóm fenn, avagy vitatahatatlanná teszem a YT-rendszerén keresztül a YT-azonosítás tévedéseinek hatását ignorálandó) meg vonultam egy YT-tól független másik csatornához (facebook, és minden averziómat félretéve), a szerzői jogi terror elöl menekülve.


És hogyan indokolja egy ilyen fenti "magánügybe" tartozó eszmefuttatás a hangzatos bombasztikus blogposzt-címet?

Hát, hogy ha egy Netflixet vagy Amazon-t veszünk ajánlórendszerként (amik jó hatásfokúak és nagyok) azt kell észrevegyük, hogy úgy személytelenek, hogy csak (vélemény-)követők és NEM proaktívak. Az én általam feszegetett kottás-videós rendszer úgy őrzi a pozitív(abb) marketing lehetőségeit, egy plusz - általam erősnek gondolt - feature/réteg/hozzáadott érték (itt kottázás) révén, hogy információt konstruktívan terjeszt/oszt meg, közösséget épít.

Vegyük észre, hogy a két szemlélet nem kioltja egymást, hanem kiegészíti egymást (különböző nézőpontjaival).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése