Kilencvenezer diák jelezte, hogy részt venne a kéthetes külföldi nyelvtanfolyamon...(idén) februárban derült ki, hogy 2020/2021-es tanévtől évente 140 ezer diákot érint és 90 milliárd forintba kerülhet a 9. és a 11. évfolyamra járó tanulók kéthetes külföldi nyelvi kurzusa. Ettől pedig azt remélik, hogy a kétszer kéthetes, nyelvi környezetben tanulás reális lehetőséget ad a diákoknak arra, hogy használható nyelvtudásra tegyenek szert. A...jelentkező diákok a csoportos kiutazást választják inkább az egyéni helyett.Uramatyám!
Megélhettem egy akkora abszurditást, egy ekkora pénzszórást, amihez van aki felhőtlenül tapsolni is tud. Ez szerintem Guinness-rekord-gyanús ostobaság a világ összes létező kormányzati-elképzelése közül (pedig elképzelhetetlenül sok jelölt lehet a rekordra). Ráadásul ezt belátni is elég könnyű. Na persze kritizálni mindig könnyebb, mint konstruktív jót mutatni, főleg akkor, ha "jót" mondani önmagában is nagyon nehéznek tűnik a tömeges angol-tanítás frontján. De persze ez egyáltalán nem menti az ostobaságot, mert azért vannak fokozatok.
Kezdjük ott, hogy nem egyszeri, hanem évi 90 milliárdról beszélünk, hiszen évente kerülnek ki újabb 9-11 évfolyamos diákok. Gondolom, ha ki tudja milyen alapon mérten sikeres lesz a projekt akkor lenne folytatás is. "Nem egyszer lenne Budán kutyavásár".
Folytassuk ott, hogy bár 140.000 jogosult van, de várható volt, hogy nem minden diák és szülő tudja állni a szükséges feltételeket, így a jelentkező 90.000 diák 90 milliárd forintja 1milla/diák költséget jelent évente, és mivel kétszer részesülhet egy diák a tárgybeli áldásból ezért 2 milla/diák a végköltség.
Ha vesszük az eddigi legdurvább, legpazarlóbb forgatókönyvet, 1 diákra 1 tanár, à 5.000 Ft/óra magánnyelvtanárnál, akkor is 400 óra kijön belőle
- Közben megszűnhetne mellette a teljes (és jelen állás szerint tökrossz és felesleges) középiskolai nyelvoktatás (azaz pluszba hatalmas költségteher is szabadulhatna fel).
- Persze, ha mindenki magántanárnál tanulna, egyedül, akkor tudhatna a piaci ár lejjebb is kúszni és több magánóra jöhetne ki. Meg a diákokat sem terhelné a különféle angol-tanárok különféle "zseniális" módszertana. Piaci alapon menne a kiválasztás, aminél nincs hatékonyabb.
- Mert ugye az brutális idő- és erőforráspazarlás, ha járnak feleslegesen iskolában is nyelvórára, meg párhuzamosan egy más koncepciójú magántanárhoz is.
- Ráadásul még a pénz is az országban maradna.
- Arról persze már nem beszélve, hogy nemhogy az alulfinanszírozott középiskolákban, de az üzleti szférában sincs ehhez szükséges mennyiségű (jó) nyelvtanár.
Na ezt az ostoba pazarlást emeli négyzetre ez a mostani 90 milliárdos hagymázas elképezés. Érezhető tehát, mekkora felüllövés ekkora pénzösszeg.
Mindez megfejelve a mostani - minden épeszű határon túli intenzítással művelt mobilozással és emiatt jelentős motiválatlansággal terhelt - diák-generációval, akiknek ez a két hét könnyen tud lenni tökhaszontalan bulikás osztálykirándulás.
Ja és el ne felejtsük, hogy másik aspektusból a szűlőket visszafizetési kötelezettség terheli, ha szeptemberi(?) jelentkezés nyomán nyáron mégsem repül el a diák a célországba, bármi miatt. Lehet majd kórházi orvosi igazolásokat gyártani, alternatív kiiutazót keresni, ha marad rá idő.
Be kéne látni (amire nullánál is kevesebb remény van), hogy jelen állás szerint nem lehet jól TÖMEGESEN idegen nyelvet tanítani középiskolában, több ok miatt sem.
- Egy földrajznál szabályozható a leadandó anyag mennyisége, mélysége, osztályozása. Egy idegen nyelvnél el kell végezni a nemkicsi penzumot, ahhoz, hogy valaki felirat nélkül (korrekten) élvezhessen filmet, értelmesen tudjon szóban álláspontját megvédeni. Nincs olyan, hogy "földrajz mennyiségben" tanítanak csak idegen nyelvet, és leosztályozzák a diákokat ennek alapján valahogy. Földrajzból meg lehet állni útközben, idegennyelvnél a nyelvtudáshoz nem. Nem véletlen, hogy szabályozható tárgyakból jobbak a jegyek, míg idegennyelvnél kvázi semmi kapcsolat az érdemjegy és nyelvtudás között (nem az ELTE nyelvszakosok köréről beszélek).
- Nem lehet frontálisan tanítani 30 diákot nyelvórán a jelenleg elterjedt eszközökkel. Nem magyarázni kell a diáknak perdöntően, hanem a diáknak sokat gyakorolnia és jól (ezért értelmetlen a páros munka is). Erre a problémára eddig csak dr.Makara György tett érdemi, tárgyalható megoldási javasalatot (és fejlesztett hozzá eszközt).
- De mindenek elött kellene folyamatában is mérni tudni a nyelvtudást, a tanulási haladást, kellően súlyozva (hiszen az angol induláskor könnyű, és egy pont után nagyon nehéz lesz az idiómák, a nyelvi kivételek, specifikumok miatt).
Addig, amíg alapkérdések nem kerülnek megválaszolásra, addig az ember nem fogja tudni eldönteni, inkább sírjon, vagy inkább nevessen ekkora címbeli ostobaság láttán. Rendszerváltás 30 éve alatt már rengeteg milliárdot eltapsoltunk idegen nyelv témában. Most sikerült a (költség-)tétet jelentősen többszörözni, várhatóan ugyanakkora siker-esélytelenség mellett..
Nyelvtanulással, nyelvtanítással foglalkozó blogposztjaim:
Ingyenes külföldi nyelvtanfolyam 9. és 11. évfolyamosoknak
Hatékony tanulás
Abcúg: "Nyelvvizsgája van, de megszólalni nem mer a magyar"
index.hu: "A hetvenes évekbe tért vissza a tanárképzés" - Angol nyelvoktatásról, nyelvtanulásról
index.hu: "Kamu nyelvtanuló oldalak verik át a naívabbakat"
index.hu: "Nem fair, hogy nyelvvizsga kell a felvételihez"
index.hu: "Nyelvtudásban abszolút utolsók vagyunk az EU-ban"
index.hu: "Miért beszélni diákok rosszul angol?"
blog.hu: Brutális zuhanás: csak a papír nem kell, vagy nyelvtudás sincs?
blog.hu: Nyelvtanulással foglalkozó blog
***
Az Anki-val magolunk-e avagy memorizálunk?
Anki - SM2 algoritmus-variánsa
Ankiban rejlő rendkívüli potenciál
Go Angol: A 7 nyelvtanártípus, akitől menekülj!
Gaál Ottó-féle Kreatív nyelvtanulás
Englishbox: felmérő tesztek (kezdő, közép- és felsőhaladóknak)
Gépi audio2text konverzióról
Effortless English - egynyelvű angol nyelvtanulás
Dr.Makara György: A kvantum nyelvtanulás felfedezése
Disputa: Relaxa Villám / QLL (Kvantum nyelvtanulás)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése